Digitalisering
Kunderna ännu tveksamma till e-handel
Allt fler shoppar på nätet, men det finns fortfarande ett starkt motstånd. Kunderna vill kunna se och ta på varorna, enligt en undersökning.
Trots finanskris växte e-handeln under fjärde kvartalet 2008 med 8,1 procent jämfört med samma period året innan, enligt siffror från Handelns Utredningsinstitut. Dock finns det många motsträviga människor, som enligt en undersökning gjord på uppdrag av ehandelsspecialisten Avail Intelligence e-handlar mindre än en gång i månaden. De tillfrågade tycker att det är bra att man kan jämföra priser på nätet. Men de flesta, 63 procent, väljer bort näthandeln för att det inte går att fysiskt beröra och undersöka varorna. Andra motsträviga vill ha varorna genast, står inte ut med att vänta eller bor nära butikerna i fråga och vill kunna rådfråga personal.
– För att få fler att handla online måste e-butikerna kunna tillgodose kundernas behov som tillfredsställs i fysiska butiker. Detta kan göras med verktyg för individanpassade erbjudanden och produktrekommendationer som guidar kunden genom köpprocessen, precis som butikspersonal i en fysisk butik, säger Pontus Kristiansson, vd på Avail Intelligence, i ett pressmeddelande.
Modesajten Nelly.com har tagit fasta på att folk veta mer om kläderna än ett platt foto av en påklädd docka eller modell. Plaggen kommer att filmas på en modell, som går på en catwalk, så att man kan se hur plaggen rör sig på kroppen, vilket gör det något lättare bedöma om kläderna verka funka.