Digitalisering

Kunderna ännu tveksamma till e-handel

Allt fler shoppar på nätet, men det finns fortfarande ett starkt motstånd. Kunderna vill kunna se och ta på varorna, enligt en undersökning.

Publicerad

Trots finanskris växte e-handeln under fjärde kvartalet 2008 med 8,1 procent jämfört med samma period året innan, enligt siffror från Handelns Utredningsinstitut. Dock finns det många motsträviga människor, som enligt en undersökning gjord på uppdrag av ehandelsspecialisten Avail Intelligence e-handlar mindre än en gång i månaden. De tillfrågade tycker att det är bra att man kan jämföra priser på nätet. Men de flesta, 63 procent, väljer bort näthandeln för att det inte går att fysiskt beröra och undersöka varorna. Andra motsträviga vill ha varorna genast, står inte ut med att vänta eller bor nära butikerna i fråga och vill kunna rådfråga personal.

– För att få fler att handla online måste e-butikerna kunna tillgodose kundernas behov som tillfredsställs i fysiska butiker. Detta kan göras med verktyg för individanpassade erbjudanden och produktrekommendationer som guidar kunden genom köpprocessen, precis som butikspersonal i en fysisk butik, säger Pontus Kristiansson, vd på Avail Intelligence, i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här