Digitalisering
Ikea startar ar-samarbete med Apple
Möbeljätten från Älmhult börjar jobba tillsammans med Apple. Målet är att skapa en augmentet reality-app för att visa upp möbler på ett helt nytt sätt.
(Artikeln har uppdaterats)
När Apple presenterade sin nya plattform för augmentet reality i måndags var Michael Valdsgaard, chef för Ikeas digitala transformation, en av de som satt i publiken.
Från sin plats fick han senare höra hur Apple hyllade Ikeas ar-satsningar som bra exempel på hur tekniken kan användas för att skapa nyttiga tjänster.
Några dagar senare står det klart att Ikea och Apple inleder ett samarbete inom just augmented reality, ar.
Apple approcherade Ikea för några månader sedan, berättar Michael Valdsgaard, nyss hemkommen från USA. Teknikjätten hade ett problem som man behövde hjälp med:
– De saknade bra exempel på hur deras ar-teknik kan användas av vanliga människor. För oss skapar deras plattform helt nya möjligheter, och gör att ar går från att vara något av en gimmick till ett verktyg som vi tror kommer kunna påverka kundernas köpbeslut.
Läs mer:
Ett av Ikeas tidigare ar-projekt är en app där kunder kan testa hur utvalda mobler passar in i det egna hemmet. Appen bygger på att kunden håller upp sin mobil mot en sida i Ikeas katalog och markerar en soffa, exempelvis. När det är gjort syns en 3d-modell av möbeln på skärmen. Genom att hålla upp mobilen framför sig kan kunden sedan se hur den virtuella soffan passar med övrigt möblemang i rummet.
Med sin nya ar-plattform har Apple löst två problem som Ikea har brottats med sedan ar-appen lanserades.
Det rör sig dels om en stabilare lösning för att få 3d-objekteten att låsa sig på den plats som mobilen riktas mot, dels att kunna garantera att storleken på de virtuella möblerna är till 95 procent korrekt jämfört med de fysiska möblerna.
– Apple har också lagt till en funktion som gör det möjligt att anpassa hur ljuset faller på objekten beroende på förhållandena i rummet. Om du släcker taklampan kommer alltså det märkas på den virtuella soffan som syns på skärmen.
Läs mer:
Ikea har redan en fungerande prototyp av den nya appen som utvecklas i samarbete med Apple. Tanken är att den färdiga appen ska fungera som ett slags digitalt skyltfönster där nya produkter kan marknadsföras på ett effektivt sätt.
Men än återstår en hel del arbete – bland annat med att konvertera 3d-objekt som har skapats i programmet 3d Studio Max till ett format som är kompatibelt med spelmotorn Unity, som utgör grunden i Apples nya plattform ARkit.
– En stor utmaning är att komma fram till hur objekten ska visualiseras på bästa sätt. Ska till exempel en handduk visas upp dubbelvikt eller som hängande från en krok? Av den anledningen börjar vi med möbler, och siktar på att ha mellan 400 och 500 objekt från katalogen tillgängliga i appen när den lanseras. Vår repository, alltså datakatalog, kommer sedan att byggas ut allt eftersom.
Planen är att den nya ar-appen ska släppas när Apple börjar rulla ut Ios 11 i höst. Enligt Michael Valdsgaard utgör appen den första delen av ett långsiktigt ar-samarbete med Apple.
– Vi ser ar som en mycket viktig framtidsteknik som har möjlighet att helt förändra hur folk shoppar, på samma sätt som internet och e-handel. Vi befinner oss precis i början av den här utvecklingen som kommer att ske mycket snabbt.