Digitalisering
Hemtjänsten har nyckeln i mobilen
Ett motoriserat låsvred med bluetoothradio förvandlar mobiltelefoner till nycklar. Det kan spara tusentals arbetstimmar åt hemtjänsten.
Det började som en öppen fråga till den hemtjänsten i Halmstad: Vad är ert största problem?
- Nyckelhanteringen var det som nämndes direkt, säger Mats Älmeby, vd för Phoniro.
Hemtjänstens anställda ägnar en väsentlig del av sin arbetstid åt att hämta, lämna och sortera nycklar. Bara i Halmstad handlade det om 3 440 nyckelknippor. Men efter att ha installerat Phoniros låsmotorer på användarnas ytterdörrar kan hemtjänsten komma in utan de fysiska nycklarna.
Med hjälp av en databas ser systemet till att den som har rätt att gå in i ett hem i stället får en digital nyckel i sin mobiltelefon.
På nära avstånd kan den anställda låsa upp dörren via bluetooth. Styrkretsen i låsmotorn känner av signalen, prövar den digitala nyckeln, och vrider upp låset om den stämmer.
Resorna för att hämta och lämna nycklar blir betydligt färre.
- De anställda upplever att de behöver stressa mindre, och det minskar känslan av oro över att bära någon annans nyckel, säger Anne-Christine Hertz vid Halmstads kommun.
Hon är projektledare för införandet av 1 000 låsmotorer i kommunens hemtjänst.
Phoniro märker också intresse från kunderna att använda låsens loggböcker för att automatisera en del av arbetsredovisningen. Verksamheten drog i gång 2004 och de första låsmotorerna för hemtjänsten installerades förra våren. Nu har Phoniro fått beställningar både till försök och till införande från totalt 13 kommuner.