Övriga nyheter Här snabbkör vi genom Hallandsåsen Tunnelsnitt, Hallandsåsen. Grön belysning visar var utrymningsvägarna finns. Foto: Jörgen Appelgren Föraren Mattias Lindén och lotsen Bertil Olsson i förarhytten. Foto: Jörgen Appelgren Hallandsåsen tornar upp sig i morgondimman. Foto: Jörgen Appelgren Bergets dåliga kvalitet gjorde att tunnelbyggandet blev problematiskt. Inläckande vatten var en stor utmaning för byggbolagen. Foto: Jörgen Appelgren Snart 180 km/h. Den hastighet som tunneln ska testas i när Ny Teknik är med ombord Foto: Jörgen Appelgren Efter en historiskt lång tunnelkamp ska Hallandsåstunnlarna nu invigas om en knapp vecka. Foto: Jörgen Appelgren Sven-Åke Pettersson, projektledare för Trafikverkets driftsättning av tunnlarna, övervakar att tunnelanläggningen fungerar som den ska. Foto: Jörgen Appelgren Efter 23 år av väntan invigs tågtunnlarna genom Hallandsåsen i nästa vecka. In i det sista kör testtågen fram och tillbaka. Ny Teknik var med när Trafikverket för första gången körde sträckan i 180 km/h. Monica Kleja Publicerad 2 dec 2015 kl 06.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter övriga nyheter hallandsåsen
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.
ELBILAR Test: ”VW Golf som laddhybrid är ett riktigt gediget bygge” En uppdatering som ska hålla Golf relevant, trots satsningarna på elbilar. Nya laddhybriden får 13 mils räckvidd.