Startup

Halv miljon till etikett som visar när maten gått ut

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Innoscentias vd Robin Thiberg Foto: Innoscentia
Innoscentias vd Robin Thiberg Foto: Innoscentia

Skånska  företaget får investering från Vinnova för sin smarta matmärkning.

Publicerad

– Det vet du själv hur det är hemma i kylskåpet. Mat kan hålla mycket längre än det står på etiketten. Tyvärr är man aldrig riktigt säker.

Så säger Robin Thiberg, vd för Skåneföretaget Innoscentia, ett av 86 bolag som fått stöd av innovationsmyndigheten Vinnova i utlysningen Innovationsprojekt i företag.

De 500 000 kronorna ska gå till att ta fram en prototyp på digital etikett för övervakning av livsmedelsstatus. Redan nu har företaget tekniken för ett sensoriskt bläck som kan binda in flyktiga ämnen i sin yta, restprodukter från bakteriers metabolism. Sensorbläcket ska nu integreras som en del i digital etikett.

Innoscentia har redan samarbeten med företag inom kött-produktion, där intresset för direkt mätning av livsmedelsstatus är stort.

Nu återstår bland annat att ta fram ett sätt för etiketten att visa tillståndet på maten i förpackningen digitalt.

– Vi tittar på olika alternativ och det beror på vem som ska se informationen. En producent behöver en mer detaljerad informationsbas medan en konsument kan vara nöjd med något så enkelt som en glad eller ledsen gubbe.

När räknar ni med att vara ute på marknaden?

– Vår ambition är ett år, säger Robin Thiberg.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!