Digitalisering
Gratis mobilt bredband - med reklam
Det hemliga bolaget Intjoors siktar på att bli först som reklamfinansierad mobil bredbandsoperatör i världen. - Vi har avtal om att använda Telias 3g-nät, säger Tomas Olsson, vd för Intjoors.
Den nya reklamfinansierade mobila bredbandstjänsten kallas Joors. Den kostar närmare 500 kronor i anslutningsavgift. Men sedan är dataanvändningen upp till 2 GB per månad gratis. Man måste dock stå ut med 5-10 sekunders videoreklam lite då och då.
Behöver man mer datakapacitet, så går det att köpa. Ytterligare 5 GB under 30 dagar kostar närmare 200 kronor extra.
- Det är förstås viktigt att folk inte upplever reklamen som irriterade. Den kommer aldrig bryta ett pågående spel eller Skype-samtal. Vi kommer noga följa den utvecklingen, säger Tomas Olsson, vd för Intjoors.
Han vill inte berätta hur mycket riskkapital som bolaget har fått. Bland investerarna ingår två börsnoterade Malaysiska bolag. Publicisten Star Publications och MNC Wireless Berhard, som utvecklat en del av utrustningen.
Tomas Olsson vill inte heller avslöja något om bolagets tillväxtplaner. Än så länge testas systemet av cirka 500 personer, som inte behövt betala anslutningsavgift.
- Och den avgiften kommer vara fri ett tag till, säger Tomas Olsson.
De stora pengarna avser Intjoors ta in genom att erbjuda annonsörerna att rikta sig till vissa kundgrupper.
- Exempelvis personer, som bor inom ett visst område. På sikt kommer vi också att kunna erbjuda annonsörerna kunder som befinner sig på ett speciellt område, eller som har ett visst beteende. Självfallet måste vi ta hänsyn till den personliga integriteten, säger Tomas Olsson.
Joolt lanseras inom kort i Sverige, och enligt Tomas Olsson har bolaget ambition att öppna i flera länder under året.
Tomas Olsson har tidigare jobbat på bland annat Telenor, och Carl Aspenberg, medgrundare och ordförande i Intjoors har tidigare arbetat på Ericsson.
Bolaget har i dag 20 anställda, varav 5 i Sverige. Kundservicen ligger på entreprenad hos Go Excellent i Piteå.