Digitalisering

Efter Netflix tapp – tar krafttag mot kontodelning

Reed Hastings, till vänster, här med innehållsansvarige Ted Sarandos. Arkivbild. Foto: Ahn Young-Joon/AP/TT

Netflix kundtapp fick aktien att rasa. Nu ska bolaget ta krafttag mot de hushåll som delar konton. ”Nu jobbar vi superhårt på det”, säger vd Reed Hastings.

Publicerad

Det fanns en del positivt att ta fasta på i amerikanska strömningsjätten Netflix delårsrapport; en högre vinst per aktie än vad analytikerna räknat med och 2,73 miljoner nya betalande kunder.

Men handlarna valde framför allt att fokusera på det som inte var bra. Nämligen att fler betalande kunder lämnar tjänsten, vilket innebär ett totaltapp på 200 000 prenumeranter. Aktien – som redan tappat 40 procent i år – rasade ytterligare 24 procent i efterhandeln, enligt Bloomberg. Andra strömningsbolag, som Disney och HBO-ägaren Warner Bros Discovery, drogs med i fallet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här