Digitalisering
Dice släpper efterlängtad uppföljare till kultspel

Den svenska spelutvecklaren Dices spel ”Mirror's edge” blev en kultfavorit när det släpptes 2008.
Åtta år senare hoppas Dice på succé – uppföljaren ”Mirror's edge catalyst” släpps i veckan.
Lobbyn på Dices huvudkontor i Stockholm fungerar också som museum. På väggen hänger samtliga spel från företagets 24-åriga historia. Verksamheten som en gång i tiden grundades av fem personer i Växjö har vuxit till ett internationellt företag vars spel i ”Battlefield”-serien spelas av tiotals miljoner människor.
”Mirror's edge catalyst” skiljer sig från Dices storsäljare. I stället för att ta del av kaotiska krigsscener får spelaren navigera i en futuristisk värld på akrobatiskt manér, utan att använda skjutvapen.
– Det här är en unik titel. I en genre som är belastad med mycket skjutvapen så fokuserar vi på en upplevelse som är väldigt annorlunda, säger Christofer Emgård, ansvarig för handlingen i ”Mirror's edge catalyst”.
Spelet är en nytolkning av Dices första ”Mirror's edge” som släpptes 2008. Den titeln sålde under förväntan, trots positiva recensioner. Christofer Emgård säger att Dice inte känner någon press från ägaren EA inför släppet av ”Catalyst”.
– Vi jobbar i en kommersiell bransch. Visst finns det ett vinstintresse i det som görs, men med det sagt så upplever jag att EA har respekterat att det här är en lite smalare titel än "Battlefield".
Dice är den mest kända av alla svenska datorspelsutvecklare, men företaget är långt ifrån det enda i sitt slag. Nya distributionsplattformar har gjort det möjligt även för små aktörer att nå ut till en storpublik.
– Den stora förändringen är att indiescenen är enorm i dag. Den fanns knappt för tio år sedan. Att distribuera sig själv har gjort det möjligt för små utvecklare att göra någonting och få ut det. Det tycker jag är fantastiskt häftigt, säger Christofer Emgård.