Digitalisering
Dämpad e-handel i maj – det här köper svenskarna på nätet

E-handeln skördar stora framgångar i coronatider – dock något mindre i maj jämfört med april. Här är produkterna svenskar väljer att köpa mest på nätet.
Postnords e-handelsbarometer för maj visar att e-handeln växte med 36 procent på årsbasis. Detta utifrån de tillfrågades självuppskattade konsumtion. Siffran var nu något lägre än april (44 procent) som å andra sidan var den allra största ökningen hittills.
E-handelsutvecklingen bedöms nu följa den allmänna utvecklingen kring coronapandemin när begränsningar inom samhället hävs, skriver Postnord i rapporten.
"Möjligen ser vi i juni att allt fler svenskar upplever livet som mer normalt än under våren och försommaren. Det återstår att se om tillväxten för e-handeln dämpas i samma takt som oron", skriver man.
Framförallt är det nu män och åldersgruppen 65–79 år där den allra största tillväxten märks. Andelen som väljer att handla på nätet har enligt Postnord stabiliserat sig kring att vara nästan fyra av fem tillfrågade svenskar, där det fortfarande är kvinnorna som i större utsträckning är representerade än männen. 81 procent av kvinnorna hade e-handlat medan 73 procent av männen gjort det.
Kläder och skor har tagit tillbaka förstaplatsen från kategorin skönhet och hälsa över varor som köpts mest, med en marginell skillnad, 43 procents tillväxt jämfört med 42 procent.
"Till skillnad från april kan vi dock se att möbler och heminredning vuxit mer än dagligvaror, med sju procentenheter mer än i fjol", skriver Postnord i rapporten som görs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.