Innovation

Bolags-vd: Svenska företag inte alls så innovativa som vi tror

Magnus Penker, grundare och vd på Innovation 360 Group. Foto: Marem Hassler/Pressbild
Elon Musk kastar omkull allt. Det är bra för bolag som Volvo, säger Magnus Penker, grundare och vd för Innovation 360 Group. Foto: AP Photo/Jae C. Hong, File
Verklig innovation kräver att man tar risker, säger Magnus Penker på Innovation 360 Group. Foto: Pixabay

Med data från drygt 5 000 företag i världen drar svenska Innovation 360 Group en kontroversiell slutsats: bolagen i Sverige är inte särskilt innovativa. Vi halkar långt efter Kina, Italien och Spanien.

Publicerad

I Global Innovation Index, som upprättas varje år, brukar Sverige hamna högt upp. Förra året landade Sverige på en tredjeplats på listan, 2017 på en hedrande andraplats.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här