Digitalisering
Även Tele2 höjer pris på mobilt bredband

Tele2 följer nu med Telia och höjer priset på mobilt bredband i samband med de nya ökade hastigheterna.
Tele2 höjer priset från 189 kronor till 219 kronor i månaden för mobilt bredband, med ett volymtak på fem gigabyte. När taket nås sjunker hastigheten som tidigare till 64 kilobit/s. Alternativt kan man köpa ytterligare fem gigabyte för 99 kronor.
Prishöjningen sker i samband med att toppfarten i Tele2:s och Telias gemensamma 3g-nät höjts från 7,2 till 14,4 megabit/s för drygt hälften av befolkningen. Väntade farter i praktiken är två till tio megabit/s, när de nya modemen väl kommer om några veckor.
Telia höjde i förra veckan sitt prisfrån 229 till 249 kronor i månaden, med samma tak.
Högre tak
Tele2 erbjuder samtidigt ett nytt abonnemang med taket tio gigabyte för 249 kronor i månaden.
Det är ändå inte lika generöst som Tre, som har lagt taket på 20 gigabyte och än så länge håller fast vid sitt gamla månadspris på 199 kronor. Den sänkta farten vid taket är också högre - 200 kilobit/s.
Tre täcker dock bara 30 procent av befolkningen med de höga farterna i turbo-3g.
Räcker två timmar
Volymtaken räcker för många användare, men vid kontinuerlig nedladdning med farten fem megabit/s når man volymen fem gigabyte på drygt två timmar.
De höjda priserna är väntade eftersom priset på mobilt bredband har pressats genom operatörernas tuffa jakt på marknadsandelar, och de samtidigt uttyckt sin oro över att de låga fasta priserna inte är hållbara.
(UPPDATERAT kl 14.45):
Intäkterna ökar långsamt
Enligt analysföretaget Ovum kommer operatörernas intäkter från mobilt bredband att öka betydligt långsammare än antalet användare.
Ovum spår att antalet datorer med mobilt bredband kommer att tiofaldigas mellan 2008 och 2014 då det når 258 miljoner användare i världen. Under samma period kommer intäkterna bara att femfaldigas.
Resultatet är att mer data måste transporteras med lägre intäkter, konstaterar Ovum.
"Det enda alternativet är att obarmhärtigt öka effektiviteten för att reducera driftskostnaderna och försvara marginalerna", skriver Ovum men påpekar samtidigt dilemmat med att det 2014 kommer att varaännu viktigare med kvaliteten på uppkopplingen för att skilja ut sig från konkurrenterna.