Digitalisering

Apple och Facebook strider om datainsamling

Apple vill införa nya integritetskrav, något som Facebook kritiserar. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT

Teknikjätten Apple planerar en ny integritetspolicy som kan förändra spelplanen för Facebook.

Det handlar om en systemåtgärd som ska göra att företag inte får samla information om användare utan deras uttryckliga godkännande.

Facebook har kontrat med att planera in nya "informations-banderoller" som ska dyka upp på telefonen om hur företaget använder sin insamlade data. Företagets vd Mark Zuckerberg har också påpekat att Apples åtgärd kan skada småföretagare, eftersom det försvårar för riktad reklam.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här