Digitalisering

Android rusar och Nokia rasar

Försäljningen av datorlika mobiler exploderar. Och det är Googles Android som är den stora vinnaren medan Nokia rasar kraftigt. Det visar nya siffror.

Publicerad

Försäljningen av datorlika mobiler – smartphones – har på ett år ökat med 50 procent, från 41 till 62 miljoner mobiler per kvartal.

Under samma tid har Googles operativsystem Android ökat sin marknadsandel bland de datorlika mobilerna från 2 till 17 procent medan Symbian, som främst används av Nokia, rasat från 51 till 41 procent. Minskade kraftigt gjorde även Windows Mobile, från 9 till 5 procent.

Det framgår av analysföretaget Gartners statistik för andra kvartalet 2010.

Symbian, som 2006 hade en marknadsandel på 73 procent, fortsätter därmed sitt ras under hårt tryck från de nya moderna operativsystemen – Apples IOS och Googles Android. Runt hörnet väntar dessutom Microsofts Windows Phone 7 som kommer i höst.

Gartner påpekar att det ökade intresset för läsplattor, exempelvis Apples Ipad, inte påverkat försäljningen av datorlika mobiler.

Medan Nokia har svårt att övertyga bland de datorlika mobilerna håller man fortfarande ställningarna när det gäller den totala mobilförsäljningen.

Under andra kvartalet var Nokia fortfarande etta med 34 procents marknadsandel och 111 miljoner sålda mobiler.

Samsung och LG är tvåa och trea med 20 respektive 9 procents marknadsandel.

Fyra och femma är nu Rim med sina Blackberrymobiler samt Sony Ericsson, båda med drygt tre procents andel.

De har petat ner Motorola till en sjätteplats, med knappt tre procents andel.

Apple och Iphone är kvar på en sjundeplats med 2,7 procents andel, medan HTC för första gången tar sig in bland de tio största, på plats åtta med 1,8 procents marknadsandel.

Gartner förklarar HTCs framgång – en ökning med 139 procent jämfört med förra året – med företagets hårda satsning på vinnaren Android.

Den totala försäljningen uppgick till 326 miljoner mobiler under andra kvartalet 2010, en ökning med 14 procent jämfört med samma period 2009. Det genomsnittliga försäljningspriset sjönk dock och marginalerna minskade.

Försäljning datorlika mobiler Q2 2010

 

Antal, miljoner

 Marknadsandel %

Nokia

111

34,2

Samsung

65

20,1

LG

29

9,0

Research in Motion

11

3,4

Sony Ericsson

11

3,4

Motorola

9

2,8

Apple

9

2,7

HTC

6

1,8

Operativsystem

 Antal, miljoner

 Marknadsandel %

 (Marknadsandel Q2 2009)

Symbian

25

41,2

51,0

Research in Motion

11

18,2

19,0

Android

11

17,2

1,8

IOS (Apple)

9

14,2

13,0

Windows Mobile

3

5,0

9,3

Källa: Gartner