Bygg

670 svaga punkter i olyckstunneln

Sasagotunneln fotograferad av polisen i Yamanachi strax efter olyckan 2 december.

Rostiga bultar och sprickor i betongen på 670 ställen blev resultatet vid en besiktning av den japanska vägtunneln där taket rasade in förra helgen.

Publicerad

Efter olyckan, där nio personer omkom, gav den japanska regeringen bolaget som ansvarar för driften av Sasagotunneln i uppdrag att inspektera främst upphängningen av de 1,5 ton tunga betongblocken som används som innertak i en mängd tunnlar.

En talesman för bolaget meddelar nu att 632 fästelement som bär upp betongblocken antingen hade lossnat eller hade korroderat kraftigt. På andra ställen i tunneln hittades sprickor i betongen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här