Krönikor

Gaffeltrucken lämnar verkstan

De nya lastvagnarna i Volvos växellådsfabrik. Foto: Cecilia Larsson
Fredrik Karlsson, redaktör för Ny Teknik Automation och Teknikhistoria.

KRÖNIKA. Flexqube har hittat helt rätt i en trend. Efter robotisering och lean-produktion är det verkstadens internlogistik som är i fokus.

Publicerad

Allt fler företag är på väg bort från gaffel­-truckar och Europapallar. Det finns flera skäl till det.

  • Effektiviteten. Truckar med förare är resurskrävande och ofta kör de runt med tomma gafflar, flyttar runt material flera gånger eller blir stillastående. Flödena blir sällan optimala.
  • Europapallen är stor och otymplig vid monteringsplatsen.
  • Säkerhet. Gaffeltruckar bland människor innebär en olycksrisk och är ett starkt skäl att hitta andra lösningar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här