Karriär
”Var med på nästa Apple eller Minecraft”
Daniel Daboczy,till vänster, är vd och Arno Smit är webbutvecklare på företaget Fundedbyme. Foto: Mikael Kristiansen
Med crowdfunding kan mindre finansiärer köpa andelar i företagens tidiga skede. Risken är hög, men den som har tur kan hitta nästa Spotify. Möt Fundedbyme:s vd Daniel Daboczy.
Vad innebär crowdfunding?
– Crowdfunding är ett sätt att samla in kapital till ett företag eller ett projekt. I stället för att ta in en stor summa av en person eller ett bolag, tar du in mindre summor av flera personer.
Vad är fördelen med det?
– Det gör det möjligt för entreprenörer att snabbt ta in pengar och tidigt ta sin idé till marknaden. Samtidigt får de marknaden som delägare. För en entreprenör är det oftast mer relevant att ha kunder som delägare än affärsänglar. Då får de en ambassadör för sin produkt eller tjänst.
Hur länge har det funnits?
– Som fenomen har det funnits i många år. Nordiska museet är crowdfundat, till exempel. Skillnaden är att du med sociala medier kan nå många människor över hela världen på kort tid. Du märker snabbt om din idé håller måttet eller om den blir ratad. Är idén populär, får du snabbt in pengar. Då slipper entreprenören exempelvis pantsätta sin bostad.
Vad är fördelen?
– I dag är det många entreprenörer som inte når de finansieringskällor som finns. Och det finns många potentiella finansiärer som vill vara delaktiga, men som kanske saknar de miljoner som tidigare behövts. Vi vill att fler entreprenörer ska gå direkt till sina kunder för finansiering.
Hur stort är det?
– Crowdfunding är stort just nu. Vi är störst i Norden. Marknaden för att få eget kapital via crowdfunding beräknas omsätta 2,5 miljarder dollar i år. År 2012 uppgick den till 1,7 miljarder dollar. Än så länge går det inte att ta in den här typen av kapital i USA, vilket har hindrat marknaden från att explodera ytterligare. Men de håller på att se över sitt regelverk. Vi tror att vi står inför ett paradigmskifte. Crowdfunding är som en hel folkrörelse.
Hur delaktiga är de som investerar?
– Sociala medier kräver delaktighet. Det sista vi vill är att investeraren bara ska vara åskådare. Vi vill att de ska få vara med på spännande resor. De ska inte säga ”tänk om jag klivit in i Apple 1984”. De ska säga ”jag klev in 1984 och se vilken utveckling”.
– Facebook behövde 1 000 dollar för att komma i gång. Tänk dig de som satt i rummet när de sökte de pengarna. Vi gör det rummet lite större, så att fler personer kommer lite närmare. I dag är enda chansen att kliva in i många företag att vara miljonär eller affärsängel.
Vart går mest pengar, till välgörande ändamål eller till eget kapital?
– Den överlägset största delen är eget kapital. Genomsnittsinvesteringen för den som skänker pengar är 460 kronor hos oss och den är 48 dollar hos amerikanska Kickstarter. Bland dem som köper in sig i bolagen är genomsnittsinvesteringen 9 000 kronor. Det är 19 gånger mer. Jag tror att varenda svensk, mannen på gatan, vill vara delaktig i något de gillar. Om Johan som kör truck gillar glass, så ska han hitta ett glassföretag att investera i hos oss. Då har vi kommit långt.
Kan du nämna ett projekt?
– Virtuous Vodka är ett spännande exempel. Det tog de tre månader för dem att gå från idé till att de hade tagit in pengar. På åtta veckor fick de in en miljon, från 103 personer. Två månader senare fanns flaskorna på Systembolaget. Nu, ytterligare tre månader senare, finns de även på 42 restauranger över hela Sverige. Alla 103 investerare är ambassadörer och när vodkan nu får bra betyg i smaktester, så blir uppmärksamheten ännu större.
Kan det bli problem med många aktieägare om företagen går dåligt?
– Det rör sig om bolag i tidigt skede, så risken är förstås stor. Som i alla andra investeringar så måste du ha råd att förlora dina pengar. Men uppsidan är också större. Fördelen med att investera i det du gillar är att du inte bara behöver se till den monetära avkastningen, den har också ett njutningsvärde. Dessutom får du skryträtten och möjligheten att vara med på nästa Minecraft, Apple, Spotify eller Angry Birds.
Många aktieägare kan vara tidskrävande för små bolag. Hur ser du på det?
– Jag tror att man hellre har för mycket vind i seglen än för lite. Eftersom alla kliver in samtidigt behandlas de som en enhet. Med många ägare får bolaget många som kämpar för att det ska gå bra. Informationen är densamma till samtliga, vilket gör att det blir hanterbart. Alla delägare förbinder sig också att följa bolagets beslut och om grundarna vill göra en exit så måste bolagets övriga ägare sälja.