KARRIÄR

Svenska cheferna fick hjälp av ai – blev mer fördomsfulla

När cheferna på ett stort svensk bolag fick hjälp av ett rekryteringsverktyg för att sålla bland tusentals ansökningar hände något – deras eget urval blev mindre inkluderande. ”Det blev en negativ människa maskin-effekt”, säger forskare.

Ett större svenskt företag hade som mål att öka mångfalden bland sina anställda. För just det här bolaget innebar det att rekrytera fler män och fler personer med utländsk bakgrund.

Under de två åren fick bolaget in cirka 180 000 jobbansökningar och anställde 12 000 personer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här