Karriär

Storföretag ratas av unga ingenjörer

Många unga civilingenjörer lockas av att starta eget, eller att jobba i små, nystartade företag. Foto: Colourbox
Claes Peyron Foto: Universum

När framtidens ingenjörer ska välja arbetsgivare hamnar storföretagen ofta i lä. Istället lockar entreprenörskapet.

Publicerad

Många av dagens civilingenjörsstudenter lockas föga av en traditionell karriär hos stora arbetsgivare. Istället är det entreprenörskapet och helt nya branscher som lockar. Det visar en sammanställning från undersökningsföretaget Universum.

Elva procent av de deltagande civilingenjörsstudenterna vill hellre starta eget eller jobba för mindre, nystartade företag, än att anställas av större arbetsgivare.

Det som karakteriserar de här studenterna är bland annat en vilja att få vara kreativ, att få vara oberoende och att få verka i en innovativ miljö. De uppskattar flexibilitet men ser samtidigt teamarbete som mindre viktigt, konstaterar Universum.

Företag som Google, Spotify, Ikea, Volvo Group, Microsoft och Saab ses av just de här studenterna som ideala arbetsgivare. Däremot tappar till exempel ABB, jämfört med deras popularitet bland civilingenjörsstudenter totalt.

– Vad gäller intresset för entreprenörskap och nystartade företag så har studenterna sett hur till exempel Facebook och Spotify vuxit fram och tagit över marknaden, och vill själva vara med och bygga upp något från grunden, säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum.

Undersökningen visar också att 19 procent av civilingenjörsstudenterna vill jobba på managementkonsultbolag. Endast energibranschen är populärare bland dessa studenter. Exempel på populära arbetsgivare inom den här kategorin är McKinsey & Company och Google.

– Att så många är intresserade av att jobba inom management consulting har flera orsaker. Dels har de här företagen blivit bättre på att marknadsföra sig mot civilingenjörsstudenterna, dels passar deras sätt att jobba dagens unga, med varierande och utmanande arbetsuppgifter, flexibilitet och frihet. De sätter också upp tydliga mål för vad medarbetarna ska åstadkomma, säger Claes Peyron.

Företagsbarometern

Är en heltäckande och årligen återkommande studentundersökning om karriär, arbetsliv och framtid.

Har genomförts sedan början av 90-talet.

Cirka 20 000 studenter från Sveriges universitet och högskolor har svarat på årets barometer.

Medelåldern på respondenterna är 24,5 år.

Undersökningens svar har samlats in under perioden oktober 2012 till februari 2013. Respondenterna har blivit kontaktade via e-post.

Undersökningen har genomförts i samarbete med Sveriges universitet och högskolor.

Totalt har 4380 civilingenjörsstudenter deltagit i undersökningen.