Karriär

Så hanterar du gnällspikar på jobbet

Foto: Pixabay

Kollegor som ständigt gnäller och klagar över allt är påfrestande för omgivningen. Sympati och stöd kommer troligen inte att förbättra situationen. Det är bättre att sätta gränser.

Publicerad

Missnöjda personer finns troligen på de flesta arbetsplatser. Men inbitna klagare kan förgifta arbetsmiljön och påverka sina kollegor negativt. Det menar psykoanalytikern och chefscoachen Manfred Kets de Vries i en artikel i tidningen Harvard Business Review. 

– Ständiga klagare kan verka harmlösa på ytan, men de är skyldiga sina kollegor och sig själva att reglera sitt beteende. Till slut kommer folk att bli trötta på negativiteten, skriver Manfred Kets de Vries.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här