Karriär
Så är en toppchef
Fungerar inte samarbetet med medarbetarna? Lösningen: Fråga ditt team varför. Det föreslår it-vd:n, som har skrivit en bok om att sätta medarbetarna främst och kunderna i andra rummet.
Klyftan mellan chef och medarbetare växer, konstaterar Vineet Nayar, vd på it-företaget HCL Technologies och som skrivit boken Employees first, Customers Second.
Vineet Nayar blev vd för HCL Technoligies 2005. Det var ett företag i kris, som han lyckades sätta fart på genom att vända upp och ner på alla gamla sanningar och experimentera med nya grepp. Ett var att slakta den heliga kon kunden först. Det är medarbetarna som ska komma i första hand, anser Vineet Nayar.
Han hänvisar bland annat till Kelly Workforce Index, som visar att 62 procent av de tillfrågade medarbetarna är missnöjda med sin chefs ledarskap.
Eftersom Vineet Nayar är en man av principen att inte krångla till saker i onödan, tycker han att det enklaste är att fråga medarbetarna hur de vill ha det. För att skanna av den allmänna meningen ställde han frågan "Vad vill du allra helst att din chef lägger av med?" på alla sina sociala nätverk. Han fick massor med svar på bland annat Facebook och Twitter.
Bland svaren återfinns bland annat önskemålet att en chef säger som det är, och inte är rädd för att trampa på ömma tår.
De samlade toppråden till cheferna:
1. Sluta mörka, säg som det är. Strunta i ömma tår och sårade känslor, medarbetarna vill veta exakt var de står, för att kunna göra på ett bättre sätt.
2. Sluta tala om det medarbetarna redan vet. Släpp kontrollen och skapa en plattform som medarbetarna kan jobba utifrån. Bistå med vägledning och stöd.
3. Sluta vackla och lev som du lär. Ledaren ska vara en förebild att lita på. Det ska finnas överensstämmelse mellan ord och handling.
4. Sluta ha gullegrisar. Det måste finnas objektivt mätbara mål. Prestation ska löna sig, inte smicker.