Karriär

Han ska leda rekordbygget

2010 utfördes provborrningar inför förbifart Stockholm (till vänster), rekordbygget som Johan Brantmark ska leda. Foto: Marc Femenia, Trafikverket
Johan Brantmark
Dragningen av Förbifart Stockholm (klicka för större bild). Grafik: Trafikverket

Han har doktorerat i bergteknik och lett internationella storbyggen. Nu ska Johan Brantmark, 44, leda Sveriges största bygge: Förbifart Stockholm. – Jag ska se till att få igång det här bygget så snabbt det bara går, säger han.

Publicerad

Johan Brantmark hade ansvar för de borrade tunnlarna vid Citytunnelbygget i Malmö och arbetade nära projektchefen Örjan Larsson, nyligen porträtterad som mannen bakom succébygget.

– Han drev det projektet på ett oerhört klokt sätt och jag hoppas kunna stå för samma klokskap, säger Johan Brantmark.

Johan Brantmark är väg- och vatten­byggnadsingenjör från Lund, och doktorerade sedan i bergteknik på KTH i Stockholm. Han deltog då vid vattenkraftverksbygget Uri i Indien.

– Det var ett jättehäftigt projekt, att som ingenjör och geotekniker få jobba med ett så stort och spännande projekt vid Himalaya, säger han.

Johan Brantmark har också jobbat som arbetschef på ett bolag i Hong Kong med ett stort motorvägs- och tunnelbygge. Hans internationella erfarenhet kommer väl till pass nu. Ett jättebygge som Förbifarten, kostnadsberäknat till 28 miljarder, involverar aktörer från stora delar av världen.

Johan Brantmark bubblar av entusiasm inför uppdraget som Trafikverkets projektchef.

– Som student var jag hela tiden intresserad av både ingenjörstekniken och samhällsutvecklingen. Men ett sånt här arbete – det planerar man inte för, säger han.

Under karriären har nya erfarenheter plussats på i Johan Brantmarks CV. Han har jobbat i de flesta roller när det gäller infrastrukturbyggande, i tidiga faser såväl som med genomförande. Och han har lyckats att kombinera specialistkompetens med ledarroller vid stora projekt.

– Jag jobbar ju inte direkt med projekteringen men kan säkra att frågorna hanteras rätt. Det ger mig styrka och självsäkerhet. Under högskoletiden läste jag mycket konstruktion, geoteknik och matematik och står på en stadig teknisk grund.

Nu leder han en projektorganisation med ett 40-tal anställda, totalt är det närmare 100 personer som jobbar mer aktivt i projektet. Dessutom krävs många kontakter med närboende, kommuner och andra intressenter.

Vilka är de viktigaste framgångsfaktorerna?

– Det är nog lyhördhet. Det är många viktiga intressen att ta hänsyn till, som miljö, arbetsmiljö och kulturmiljön. Dessutom är det ett stort tekniskt logistikprojekt med en massa material som ska transporteras fram och tillbaka.

Vad är fokus just nu?

– Det är planprocesser, samverkan med kommuner, arbetsplanen, detaljplaner, miljödomen … kort sagt ska jag få igång det här bygget så snabbt det bara går. Vi hoppas kunna börja bygga i slutet av 2013.

Läs om miljardsuccén Citytunneln i Ny Teknik

Har doktorerat i bergteknik

Namn: Johan Brantmark.

Ålder: 44.

Familj: Frun Monica och dottern Ebba, 9 år.

Bor: Än så länge i Malmö men kommer att flytta till Stockholm.

Utbildning: Väg- och vattenbyggnadsingenjör från Lund och doktor i bergteknik från KTH.

Aktuell: Trafikverkets nya projektchef för Förbifart Stockholm.