Karriär

Han ledde arbetet med Volvos nya lastbil

Volvos nya FH-modell som nyligen presenterades. Foto: Volvo Trucks
Bengt Münter Foto: Volvo

Tusen ingenjörer har utvecklat Volvos nya lastbil. Bengt Münter hade drömjobbet – som huvudansvarig för den tekniska utvecklingen.

Publicerad

- Jag var chef för en grupp utvecklingsingenjörer som sysslade med förstudier. Jag visste att det här var på gång 2006, så jag begärde helt enkelt att få jobbet, säger Bengt Münter.

Volvo har lagt tio miljoner ingenjörstimmar på den nya bilen de senaste sex åren. Som mest har tusen ingenjörer arbetat med utvecklingen samtidigt.

När Volvo började jobba med den nya lastbilen 2006 var en rad förutsättningar klara. Den gamla FH-modellen var framgångsrik, men hade några svaga punkter. Hytten var för liten, stolpar och backspeglar skymde sikten. Köregenskaperna var inte bäst i klassen.

Samtidigt hade utvecklingsingenjörerna nya tekniklösningar på gång. Delad framaxel, kuggstångsstyrning, förarstöd och nya säkerhetslösningar.

- Hytten var nog det som tog längst tid. Den skulle bli större utan att förlora aerodynamik, så vi har konstruerat en helt ny hyttstomme. Det är mycket beräkningsarbete och många skakprov. Det tar tid, och det kommer att fortsätta under hösten, säger Bengt Münter.

Av 200 provbilar har hälften gått flera miljoner mil hos åkare i fem länder. Volvos egna tekniska tillförlitlighetsprov omfattar tre års vintertester i Lappland, tre års sommartester i södra Spanien, och 25 av bilarna har kraschats i krocktester.

- Ofta utvecklade vi arbetssättet parallellt med själva grejerna. Dels det sätt som vi jobbade på, men också mot produktionen. Vi lärde oss att bygga saker tidigt, inte hålla möten runt ritningar och modeller. Man ska se och ta på grejerna, säger Bengt Münter.

Bengt Münter summerar nu tiden som ansvarig för teknikutvecklingen på den nya lastbilen.

- Det har varit jätteroligt. Man är ingenjör och får täcka ett helt område.