Karriär

Fem tecken som avslöjar att din arbetsplats är skadlig

Foto: Dmytro Zinkevych / Alamy

Är arbetsgivarens krav på dig orimliga eller orättvisa? Är du osäker kring den egna insatsen? Pyr det av missnöje bland dina kollegor? Här är tecknen som avslöjar att du jobbar på en skadlig arbetsplats.

Publicerad

Livet är för kort… Jobba inte för företag som trycker ned sin personal och pressar dem till bristningsgränsen. Nedan ser du fem tecken som avslöjar att din arbetsplats är en skadlig miljö. Listan är gjord av personalutvecklaren Emilie Aries, i dag vd för Bossed Up. Hon baserar sin sammanställning i Huffington Post på egna upplevelser från en tidigare arbetsplats.

1. Narcissister i topp

Se upp med cheferna som tror att de aldrig fattar felaktiga beslut. Narcissism gömmer sig ofta bland de egenskaper som förknippas med ledarskap, och förvånansvärt många narcissister tar sig hela vägen till toppen. Ett kännetecken för gruppen är åsikten att regler inte gäller för dem.

De kräver ofta näst intill perfektion av andra, detta trots att de själva inte lever upp till samma krav. De älskar bekräftelse och vill gärna höra att de ”har rätt”. Avvikande åsikter ses som en defekt. Du är antingen med dem – eller mot dem.

2. Personalen släpper på hetluften

På den tidigare nämnda arbetsplatsen upplevde Emelie inledningsvis att kollegorna var kalla och reserverade. Man samtalade i princip inte alls med varandra under arbetsdagen. Men snart insåg Aires att ett livligt samtal pågick i en chat, och där pratade man mycket skit om cheferna.

Det samma gällde de gånger då alla visste att företagsledningen hade gått för dagen. Då samlades personalen i grupper där man skvallrade och gnällde över den hårda arbetsbelastningen. Forskning visar att den här typen av stämning alltid skadar företagets affärer över tid.

3. Bristande transparens

Om du inte vet på vilket sätt som dina insatser och resultat kommer mätas så är det upplagt för ett misslyckande. I Emelies fall sökte hon aktivt feedback från ledningen, men ständiga förändringar av arbetsuppgifter och målsättningar gjorde det svårt att veta huruvida hon levererade vad som förväntades.

När både transparensen och kommunikationen är dålig i en organisation, blir det i princip omöjligt att skapa ett förtroende och en ömsesidig respekt mellan ledningen och de anställda.

4. En inkonsekvent regelbok

Företaget måste kunna uppvisa en nivå av rättvisa som gäller för alla. Om person A får skäll för samma sak som gjorde att person B blev befordrad så är detta en bra grogrund för ett myteri. På Emelies skadliga arbetsplats var den outtalade regeln att alla skulle befinna sig vid sitt skrivbord under hela arbetsdagen.

Detta gällde dock inte för företagsledningen. De hade heller aldrig gått ut och förklarat varför detta var så viktigt. Regeln uppfattades därför som godtycklig – ett maktinstrument för att utöva kontroll och lydnad, vilket väckte förakt hos de anställda.

5. När sjukdomar grasserar

Märker du att dina kollegor ofta sjukskriver sig, eller att du alltid verkar vara omgiven av hostande och snörvlande människor? Det behöver inte bero på att de har barn på dagis. På verkligt skadliga arbetsplatser kommer personalen uppvisa fysiska sjukdomssymtom. Det är en oundviklig konsekvens av att vara överarbetat under lång tid. Ihållande höga stressnivåer sänker immunförsvaret och kan bland annat bidra till hjärt- kärlsjukdomar och kroniska magproblem.

Det bästa sättet att komma bort från den skadliga arbetsplatsen är att aldrig hamna där. Se därför till att intervjua företaget ordentligt innan du tackar ja till jobbet. Om svaret på vilka arbetstider som gäller är svävande, eller underförstått ”tills du är klar med jobbet” – spring! Om du redan sitter fast i en sådan miljö så är det viktigt att du sätter upp gränser för när arbetsdagen tar slut – och söker nya anställningar.