Innovation

Så kan nanotekniken göra vätgasbilar billiga

Ansvariga professorer vid University of Delaware: Ajay K. Prasad, Suresh G. Advani, Dionisios Vlachos and Yushan Yan. Foto: Doug Baker
Forskarna Niklas Lindahl och Björn Wickman följer processen när den nya nanolegeringen skapas i Chalmers vakuumkammare. Foto: Chalmers

Nu kommer flera genombrott som kan pressa priset på vätgasbilar. Chalmers har utvecklat en nanolegering som minskar andelen platina i bränsleceller med 70 procent. I Delaware har man ersatt ädelmetallen med nanopartiklar av volframkarbid.

Publicerad

I vätgasdrivna bränslecellsbilar genereras strömmen på elektrokemisk väg. Förutsatt att drivmedlet har framställs på grön el är rent vatten motorns enda utsläpp. Med en lång räckvidd skulle vätgasbilarna kunna utmana både elbilar och fordon med förbränningsmotorer, men tyvärr är tekniken dyr. En anledning är att platina vanligtvis används som katalysator i bränslecellsstackarna – och ädelmetallen har ett kilopris på 256 000 kronor.

Men nu kommer flera tekniska genombrott som kan göra vätgasbilar konkurrenskraftiga.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här