Nasas rymdsond avslöjar nya detaljer om solen

2019-12-05 15:44
Bild från videoanimation från Nasa, som visar hur solens magnetfält ändrar riktning. Foto: NASA/Goddard/CIL via AP

Många frågor om solen är fortfarande obesvarade. Men med Nasas rymdsond Parker har forskare nu fått några viktiga ledtrådar.

Tre gånger har rymdsonden Parker hunnit passera solen sedan starten 2018, allt för att hämta in ny kunskap om vår närmaste stjärna. De första observationerna har också hämtats in och redovisas nu i fyra nya studier i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Enligt tidningen The Verge är en av de kanske största upptäckterna att solens magnetfält är fyllt av magnetiska krafter som rör sig åt olika håll. Solens magnetfält kan på kort tid vända riktning 180 grader, vilket forskare tidigare inte har känt till.

En möjlig förklaring till de snabba vändningarna är att de orsakas av plötsliga solvindar, som är ett utflöde av plasmapartiklar (joner och elektroner) från solen.

Läs mer: Gruvdrift på månen ska bli verklighet redan 2025

Informationen från Parker tyder enligt Nature också på att vi kan ha haft fel om hur stjärnornas rotation avtar med åldern, eftersom solvinden roterar runt solen snabbare än man tidigare har trott.

Läs mer: Därför ska astronauterna tända eld på ISS

En fråga som fortfarande är obesvarad men som forskare hoppas att Parker ska ge svar på är hur solens synliga yta kan ha en temperatur på strax under 6 000 kelvin, samtidigt som solens yttre atmosfär, "koronan" är över en miljon kelvin varm. Kanske kan det bli tydligare när Parker nu ska ta sig närmare solen.

Att rymdsonden Parker kan närma sig solen beror på att den har en elva centimeter tjock skyddande värmesköld i kolkomposit. Det gör att Parker ska klara temperaturer upp till nästan 1 400 grader Celsius. Den ska också klara av att resa i sex år till, och passera solen ytterligare 21 gånger. Nästa tillfälle beräknas bli i januari.

Rymdsonden har kostat 1,5 miljarder dollar att bygga, motsvarande närmare 15 miljarder svenska kronor i dagens penningvärde.

Se Nasas sond Parker fånga utflödet av material från vår sol:

Ania Obminska