Nasa har kartlagt bakterierna på ISS

2019-04-11 07:34
Foto: Nasa

230 personer från 18 olika länder har svettats och gått på toaletten ombord på rymdstationen. De bakterier och svampar som frodas på ISS påminner om ett gym eller sjukhus.

I rymdkapplöpningens barndom sträckte sig hälsofrågan till huruvida astronauten var frisk nog för en uppskjutning. Ingen behövde tänka på bakteriefloran i rymdkapslar – men vad händer när många människor under lång tid lever i ett slutet system som ISS? Sedan år 2000 har den internationella rymdstationen haft 230 besökare från 18 olika länder, och det visar sig att bakterier och mögel frodas i rymden.

Under 14 månader har ett forskarteam kartlagt mikroberna på ISS. De samlade in prover från åtta olika ytor ombord, bland annat fönster, toaletter, träningsplattformar och middagsbord. Nu håller de på att sammanställa vad som utgör den första omfattande katalogen över alla de typer av bakterier och svampar som lever tillsammans med astronauterna.

Forskarna gjorde traditionella odlingar och använde gensekvensering, och undersökningen visar att proverna motsvarar vad man kan förvänta sig att hitta på ett gym, kontor eller sjukhus. Teamet har publicerat sin forskning i tidskriften Microbiome.

– På jorden har vissa mikrober visat sig påverka människors hälsa. Det här är av ännu större vikt för astronauter under deras rymdfärder, eftersom de då har ett nedsatt immunförsvar och samtidigt saknar tillgång till de sofistikerade vårdinsatser som finns tillgängliga på jorden, säger Kasthuri Venkateswaran vid Nasas Jet Propulsion Laboratory, som har författat studien.

Läs mer: Nasas Curiosity har skickat en märklig bild: Jordliknande stenar på Mars

Ett nedsatt immunförsvar tros exempelvis vara orsaken till att över hälften av astronauterna med vilande herpes har upplevt att viruset aktiverats i rymden.

Nasas nya undersökning är inte bara till för att skydda astronauterna på ISS. Inför framtida stationer på månen eller Mars är det viktigt att veta vad de boende exponeras för.

– Med hänsyn till eventuella framtida expeditioner som sträcker sig över en längre tid, är det viktigt att identifiera de typer av mikroorganismer som kan ackumuleras i den unika, slutna miljö som rymdfärder medför – hur länge de överlever och deras effekter på människors hälsa och rymdskeppets infrastruktur, säger Kasthuri Venkateswaran till New Atlas.