Lilium: ”Vi är först i världen med elektrisk jetmotor”

2017-09-06 14:17  

Ett flygplan som startar och landar vertikalt? Tysk ingenjörskonst ska göra verklighet av en gammal science fiction-dröm.

Planet lyfter vertikalt. Efter några sekunder och ett antal meter upp i luften börjar det flyga framåt, med hjälp av sina vingar. Men det här är inte en scen ur science fiction-filmen Det femte elementet, utan ett videoklipp av en verklig flygning från tidigare i år. Nedanför storbildsskärmen på Sthlm Tech Fest sitter Lilium-grundaren Daniel Wiegand, den unge mannen som gjort tekniken möjlig.

– Jag fick en idé om att elektrisk vertikal start och landning vore det ideala för oss alla. Så jag räknade på det och gjorde en del koncept, bara av ren nyfikenhet, för att se om det skulle fungera. Det som skrämde mig mest var att om jag inte gjorde det här så skulle ingen annan vara galen nog att göra det heller.

Nu är Lilium Jets första testflygning avklarad. De 36 fläktmotorerna, batteri, växelriktare och flygdator uppträdde som förväntat.

– Det här visar i verkliga livet det vi hela tiden sett i våra beräkningar: att det faktiskt fungerar. Det är det enda elektriska flygplanet som använder fläktar. Och vi är det första bolaget i världen som designat en elektrisk jetmotor, säger Wiegand, vars bolag har sin hemmaplan i München.

Lilium: "Kan klara upp till tre motorhaverier"

Eftersom planet startar utan hjälp av vingarna är en nödlandning i den fasen utesluten. Därför har antalet motorer delvis valts ut med övertalighet i åtanke.

– En motor eller komponent ska kunna råka ut för ett haveri och planet fortsätter ändå att sväva. Den här prototypen kan klara upp till tre motorhaverier per vinge och ändå hantera alla manövrar.

Prototypen är ett tvåsitsplan, väger 600 kilo, har en marschfart på 300 kilometer i timmen och en räckvidd på 300 kilometer. Den första testflygningen var obemannad, men planen är att genomföra en bemannad flygning inom kort. En ny modell med plats för fem personer ska utvecklas.

Läs mer: Så vässar ryssarna sitt nya Sukhoi Su-57-flygplan

Daniel Wiegand säger att trots alla miljarder som läggs på infrastruktur så tar transporter idag lika lång tid som de gjorde för 40 år sedan. Han föreställer sig ett nytt luftvägnät som binder samman storstäderna och landsorterna. Det exempel många annars ser framför sig är lufttaxin från en flygplats till ett stadscentrum. Det som krävs, förutom själva farkosten, är landningsplattor om 15 x 15 meter.

– Vi kan för första gången i historien leverera en höghastighetsförbindelse oavsett storleken på samhället.

Om Lilium kan ta sig genom alla säkerhetstester och myndighetskrav vill säga, något Wiegand naturligtvis är medveten om.

– Ska vi ha människor ombord så måste det finnas tonvis med säkerhetsåtgärder. Allt måste testas in i minsta detalj och sedan ska farkosten certifieras.

Projektet finansierades tidigt av EU och ESA, den europeiska rymdorganisationen. Niklas Zennströms bolag Atomico beslutade i december ifjol att investera 10 miljoner euro, drygt 100 miljoner kronor, i Lilium. Samtidigt tog Zennström plats i bolagets styrelse.

Lilium Jet ska till en början styras av en pilot, men på sikt är tanken att göra planet helt autonomt. Daniel Wiegand tror också att bättre batterier kommer att öka räckvidden markant framöver.

Här kan du se video från testflygningen:

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL