Innovation

Forskare avslöjar: Varje nanopartikel är unik

Lika som bär men ändå olika. Chalmersforskare har avslöjat att nanopartiklar med samma storlek, material och form kan ha väldigt olika egenskaper. Bakom genombrottet ligger en ny optisk mätteknik.

Publicerad

Nanopartiklar må vara små, men det hindrar dem inte från att vara unika. Det upptäckte Chalmersforskare när de använde en ny metod för att mäta hur mycket vätgas enstaka nanopartiklar av palladium förmår absorbera. Den kunskapen är viktig för alla som utvecklar nanomaterial som binder vätgas, oavsett om det handlar om batterier eller sensorer som kan varna om vätgas läcker ut i vätgasdrivna bränslecellsbilar. För om inte alla partiklar fungerar lika bra, gäller det att inrikta sig på att tillverka de bästa.

Men att mäta vad som händer i en enda nanopartikel är en utmaning. Oftast tittar forskare på många på en gång. Chalmersforskarna tog till tricket att använda sig av det optiska fenomenet plasmoner. Plasmoner är extremt känsliga för vad som händer runt omkring dem och skickar också ut signaler som rapporterar om det, ända ner på molekylnivå.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader

Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.

Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här