Innovation

Bosch lanserar ai-system för att göra bilar säkrare

Foto: Bosch

En bil som inte bara har koll på sin omgivning utan även sin insida. Bosch utvecklar nu en serie sensorer som ska övervaka passagerarna.

Publicerad

Distraherade, trötta eller drogpåverkade. Många förare på våra vägar har inte full uppmärksamhet på sin körning och utgör en risk för sig själv och sin omgivning. Det här trafiksäkerhetsproblemet vill EU komma åt och har därför beslutat att kräva en hel rad säkerhetstekniker som standard i bilar från 2022. EU räknar med att åtgärden ska rädda mer än 25 000 liv och förhindra åtminstone 140 000 svåra olyckor fram till 2038.

Bilbranschens största underleverantör, Bosch, är en av dem som arbetar med den här typen av teknik, och nu utvecklar bolaget ett ai-styrt övervakningssystem som ska se till att förare håller ögonen på vägen.

– Om en bil vet vad förare och passagerare gör så kommer körningen att bli säkrare och bekvämare, säger Harald Kroeger på företaget, i ett pressmeddelande.

”Ai kommer att förvandla fordon till livräddare”

Själva systemet består av en kamera som har integrerats i ratten och som tittar på föraren. Den registrerar ögonlocksrörelser samt åt vilket håll föraren tittar. Bilderna tolkas sedan av programvaran för att avgöra i vilket skick föraren är. Om den tycker att föraren ser trött ut eller ägnar för mycket fokus på passagerare så agerar den.

Exakt vad som sker är upp till respektive biltillverkare att bestämma, men Bosch anger att systemet kan skicka ut varningssignaler, föreslå pauser eller reducera hastigheten på fordonet.

– Kameror och ai kommer att förvandla fordon till livräddare, säger Kroeger.

Ytterligare en kamera sitter i backspegeln och övervakar hela kupén. Den kan upptäcka om barn i baksätet inte har bältet på sig korrekt eller om de sitter i positioner som gör att säkerhetssystemen inte fungerar optimalt. Kameran ser även till att stänga av krockkudden om den ser att en bakvänd bilbarnstol är placerad i främre passagerarsätet.

En annan sak som systemet ska avhjälpa är kvarglömda barn. Tyvärr omkommer årligen flera barn efter att ha lämnats i bilen när föräldrar bara ska fixa något snabbt. Sådana fall ska kameran upptäcka och i första hand skickar systemet en varning till bilägarens mobil i andra hand till räddningstjänsten.

Men det är inte bara säkerhet som Bosch adresserar. Kamerorna ska kunna avgöra vem som är förare och utifrån detta ställa in säten, backspeglar och infotainmentsystem.

Övervakning och säkerhetsfinesser må vara en sak. Men det här är bara ett steg på vägen mot vad som komma skall. Inom en snar framtid förväntas en högre grad av automation slå igenom. I första hand kommer det att innebära situationsberoende fordonsautonomi, vilket ger ett problem. Om en förare inte har behövt köra bilen under en längre stund hur ska systemet veta att hen är i stånd att ta över när den autonoma tekniken slår av?

För detta behövs enligt Bosch den här typen av teknik. Och att ai kan tolka vad som sker i kupén kommer att vara en nyckelfaktor om det ska gå att föra över ansvaret fram och tillbaka mellan förare och dator.

– Förarobservation kommer att vara nödvändigt för säker automatiserad körning, säger Harald Kroeger.

Bosch kommer att visa upp sitt nya system på teknikmässan Consumer Electronics Show i Las Vegas i början av januari.