Start up-företag är inte unika – men uppfinner ofta hjulet på nytt

2019-12-30 11:15  
Foto: Chris Ryan

Många nystartade företag inom mjukvaruutveckling lyckas inte genomföra sina idéer. En ny avhandling har tagit sikte på vad som fungerar − och vad som kan gå fel – när nya produkter ska lanseras.

Vi känner alla till succéberättelserna om små team som under enkla former utvecklat mjukvaruprodukter som erövrat hela världen. Men vid sidan av framgångsrika företag som Facebook, Google, Twitter och Airbnb finns en annan verklighet.

− Problemet är att de allra flesta startups inom mjukvarutveckling misslyckas med att leverera produkter och få intäkter, säger forskaren Eriks Klotins.

Han har själv erfarenhet av flera startups, där några har klarat sig hyfsat medan andra misslyckats.

− Jag tänkte som en ingenjör och försökte alltid göra saker bättre, men hade känslan att vi gjorde något fel och att det inte fanns tillräcklig förståelse för hur produkterna skulle göras.

Efter flera års forskning har Eriks Klotins fått många frågor besvarade. I en färsk avhandling har han studerat 172 nystartade svenska och utländska företag, som velat lansera innovativa mjukvarubaserade produkter för en större marknad.

Enligt Eriks Klotins finns en spridd uppfattning att start up-företag är unika, och att bästa möjliga teknik därför inte fungerar för dem.

− Det gör att mjukvaruutvecklarna i startups ofta försöker uppfinna hjulet på nytt när det kommer till tekniklösningar, konstaterar han.

Läs mer: Sju smarta tips för att sälja in din idé

Från ett ingenjörsperspektiv finns dock inget stöd i studien för att startups är annorlunda än etablerade företag.

− De innebär att bästa tillgängliga teknik som används i stora företag absolut är relevant även för startups, och det finns många bra sätt att göra saker och erfarenheter att lära sig från. Det finns ingen magisk formel för start up-företag, det handlar om hårt arbete och bra ingenjörskonst.

Avhandlingen, som har identifierat mönster och tillvägagångssätt när mjukvaruprodukter tas fram, har resulterat i en modell som beskriver fyra viktiga utvecklingsfaser för startups. Syftet med modellen är att hjälpa företagen att se utmaningar och möjligheter från idé till etablerat företag.

− I den här utvecklingsmodellen för startups illustreras det optimala sättet att starta med etablerad teknik, utvecklas, växa och introducera mer och mer avancerade saker.

Vaga idéer, brist på ingenjörskompetens, dålig koll på om produkten verkligen efterfrågas på marknaden och bristande kundservice efter lansering är några vanliga fallgropar för nystartade mjukvaruföretag.

− Vi har inte kunnat se en enskild orsak till att företagen misslyckas. De misslyckas av olika skäl i de olika faserna. Det är viktigt att se startups som utvecklande enheter, som inte alltid fungerar på ett visst sätt.

Läs mer: Svensk entreprenör: ”Inget konstigt att jobba 80 timmar”

Viktiga framgångsfaktorer för företagen är teknisk expertis och områdeskunskap.

− Ska exempelvis en app utvecklas för hotellbokningar måste det, utöver kunskap om utveckling av appen, finnas en gedigen förståelse av hur hotellbranschen fungerar.

En tredje förutsättning är finansiella resurser för att teamet ska kunna fokusera på att utveckla produkterna.

− Det här tre sakerna är vad ett team inledningsvis behöver. Det garanterar inte framgång, men saknar ett team något av detta är det osannolikt att de kommer någonvart. De är ofta garanterade att misslyckas, säger Eriks Klotins.

Fakta

Avhandlingen Software engineering in start up-companies lades nyligen fram vid Blekinge tekniska högskola. Företagen som har studerats är verksamma i Sverige, Finland, Nordamerika, Sydamerika och Östeuropa.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap