Karriär

Sju smarta tips för att sälja in din idé

Foto: Viacheslav Iakobchuk / Alamy

Ok, så du har en kanonidé som kommer att öka företagets resultat eller göra det till en bättre arbetsplats. Men det är ingen garanti för att chefen och kollegorna jublar. Här är tipsen som ökar chanserna för att ditt förslag får genomslag.

Publicerad

Det är svårt att få folk att lyssna på din idé, förstå den och agera på den, men det är också en viktig färdighet att bemästra med tanke på att dagens organisationer hela tiden måste förändras, anpassa sig och vara innovativa.

Förmågan att föreslå och få igenom egna initiativ är dessutom kritisk för din egen karriär. Harvard Business Review ger några tips på hur du kan gå tillväga:

– Förstå vad som motiverar dig. På så sätt kan du också uttrycka dina motiv på ett övertygande sätt.

– Tänk litet. Att göra din idé så specifik och fokuserad som möjligt hjälper dig att formulera problemet och din lösning.

– Samla feedback. Testa din idé lite informellt på kollegorna när tillfälle ges – och lyssna noga på vad de säger.

– Anpassa dig till publiken. Var strategisk i hur du säljer in din idé på olika sätt hos olika grupper.

– Sälj, sälj, sälj. Att sälja in en idé är inte en enskild händelse – det är en kampanj där du måste få med dig många olika typer av personer.

– Föreslå ett pilotprojekt. Det ger en chans att prova idén och kan dessutom få fler att bli mer positiva.

– Låt dig inte nedslås, även om det tar tid att få gehör för din idé. Uthållighet är nyckeln. Fokusera på vad som är nyttan med din idé, inte att det är du som står bakom den.