Karriär

Nu strömmar ingenjörer till fackförbunden

Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Allt fler ingenjörer väljer nu att gå med i facket. Coronaepidemins effekter har också ökat trycket på fackförbundens rådgivning, dit många oroliga medlemmar vänder sig med frågor om krisens påverkan på jobb och ekonomi.

Publicerad

Permitteringar, uppsagda konsultavtal och problem för underleverantörer inom främst industrisektorn har väckt stor oro bland medlemmar i Sveriges ingenjörer. I förra veckan märktes en trefaldig ökning av samtalen till medlemsrådgivningen, och trycket ökar för varje dag.

− Vi märker bland våra medlemmar att det är turbulent och oroligt. Och de som är värst drabbade hittills är konsulterna där många hör av sig, säger förbundets ordförande Ulrika Lindstrand.

Förbundets rådgivare jobbar nu intensivt för att besvara frågor om hur exempelvis avtal om korttidsarbete påverkar inkomsterna.

− Många hör också av sig med frågor om a-kassa, inkomstförsäkring och hur pensioner och sjukvårdsgrundande inkomst påverkas. Många egenföretagare söker också vägledning.

Ingenjörer går med i facket

Förbundet märker också att allt fler ingenjörer väljer att gå med i facket. Bara under de senaste veckorna har Sveriges ingenjörer fått cirka 1000 nya medlemmar.

− Det rör sig om yrkesverksamma inom både industri och tjänstemän, inte sällan är de konsulter. Vi ser också en liten övervikt på storstadsregionerna. Många har nu förstått vikten av att vara med i a-kassan, men också tillhöra ett fackförbund för att få hjälp med förmåner och rådgivning.

Även fackförbundet Unionen, som organiserar många ingenjörer och anställda inom it-branschen, har fått fler medlemmar.

− Vi ser en stor ökning inom alla branscher. Det är fyra gånger så många som ansökt om medlemskap i mars jämfört med samma månad förra året, säger Johanna Gréen, pressekreterare på Unionen.

Sveriges ingenjörer bedömer att minst 8000 ingenjörer hittills berörs av AB Volvo, Volvo Cars och Scanias permitteringar och uppsagda konsultavtal. Men situationen kan snabbt förändras.

− Vi har inte fått signaler om stora varsel, men det pågår många förhandlingar lokalt ute på företagen för att få till korttidspermitteringar. Och då rör det sig inte bara om ingenjörer eller konsulter inom fordonsindustrin, utan det kommer förmodligen att handla om ganska många ingenjörer eftersom alla sektorer och branscher berörs, säger Ulrika Lindstrand.

”Ser väldigt dystert ut just nu”

Hon ser dock att det finns små ljusglimtar. Färre restriktioner i Kina kan få fart på logistik och transporter av viktiga komponenter till industrin.

− Det kan lätta lite där, men i Europa och USA ser det väldigt dystert ut nu. Det här är en osäker situation och utvecklingen är svår att sia om.

Ulrika Lindstrands förhoppning är nu att företag, där många är mitt uppe i stora teknikskiften, håller fast vid sina utvecklingsstrategier och även tar tillfället i akt att vidareutbilda korttidspermitterade.

− När man nu drar ner på arbetskraft är det viktigt att företag ser över att de ingenjörer som jobbar med process- och produktförbättring samt innovation fortfarande har en möjlighet att jobba, men att man också tar chansen att vidareutbilda personal som är hemma på deltid. Då står företagen bättre rustade när det vänder.

Fakta: Det här innebär korttidspermitteringar och varsel

Korttidsarbete med statligt stöd

Korttidspermittering är en särskild insats för att kunna behålla kompetens i kristider. Korttidspermitteringar liknar korttidsarbete, men de statliga subventionerna ökar kraftigt för att minska arbetsgivarnas lönekostnader.

De nya bestämmelserna om korttidspermitteringar under coronapandemin innebär att anställda tillfälligt kan gå ner 20, 40 eller 60 procent i arbetstid men ändå får ut över 90 procent av lönen.

Bestämmelserna träder i kraft den 7 april, men tillämpas från den 16 mars och ska gälla under hela 2020.

Varsel

Ett företag kan säga upp personal på grund av arbetsbrist. Uppsägningar föregås dock alltid av ett varsel som sker efter förhandlingar med facket. Beroende på antal anställda i företaget ska ett varsel lämnas två till sex månader innan uppsägningen träder i kraft. Under varselperioden behåller anställda sina jobb.

Källa: Fackförbunden Unionen och Sveriges ingenjörer.