Karriär

Se till att synas på Linkedin

Foto: Alamy

Linkedin är med sina över 400 miljoner användare en intressant och viktig arena att vara på om man vill profilera sig, hitta företag och kontakter, vidga sitt nätverk eller bli hittad av andra. Linkedin kan också vara en inspirations- och kunskapskälla genom att du kan följa valda personer och grupper och ta del av artiklar inom olika områden.

Publicerad

Vi antar här att du är bekant med det mest grundläggande i Linkedin och att du sannolikt är där redan.

Den här guiden ger dig dels en checklista du kan följa om och när du vill förbättra din profil, dels en del tips och guldkorn som inte är alldeles välkända.

Du + din unika erfarenhet + ditt unika nätverk+ Linkedin = möjligheter. Möjligheter att använda dina styrkor och förmågor ännu mer.

Vänta inte till du behöver möjligheterna, börja nu.

Linkedin-checklista

Börja med:

1) Bestäm vilken din strategi på Linkedin ska vara. Bygga nätverk, hitta nytt jobb, profilera dig eller något annat?

2) Bestäm de fem viktigaste nyckelorden du vill bli hittad på om någon söker efter någon som du. De nyckelorden ska du sedan använda i rubriken, sammanfattningen och i erfarenhetsavsnittet.

3) Bestäm sedan fem talanger / styrkor du vill bli förknippade med och som ska framgå av din profil.

Nu kan du börja arbeta med din profil.

Basinformationen

• Namn

• Rubrik, 120 tecken, ha bland annat med dina nyckelord. Det här är en av de viktigaste delarna i profilen. Visa vad du gör snarare än titlar.

• Foto: professionellt, leende, någon man gärna vill ha kontakt med.

• Geografi och bransch

• Kontaktuppgifter

• Websites: du kan lägga in tre. Gör texten, 26 tecken per web, beskrivande genom att använda ”Other”.

• Din publika profil: Gör om den du får automatiskt av Linkedin till en som liknar ditt namn, till exempel www.linkedin.com/in/kallekarlsson. Du gör det genom att gå in på din ”Public profile”.

• Sammanfattning / Summary, 2000 tecken. Se till att nyckelorden kommer med, se till att du har fokus framåt, på det du kan göra/hjälpa till med – skriv inte så mycket om vad du gjort. Det ska inte vara en CV. Skriv personligt. Lägg gärna in några ”call to actions” så det blir lättare att hitta och kontakta dig.

• Erfarenheter, 2000 tecken per jobb: Titel, arbetsbeskrivning med nyckelord, uppnådda resultat / lärdomar / utmärkelser, få med styrkor och förmågor du vill lyfta fram.

• Utbildningar: ta med akademiska utbildningar, kurser, program, med mera som är relevanta.

Extra information

• För varje jobberfarenhet – du kan addera länk, dokument, foto, video eller presentation

• Extra språk

• Voluntäruppdrag och –syften

• Certifieringar

• Patent

• Publikationer, böcker och länkar till dem

• Utmärkelser, testresultat

• Organisationer du är med i

• Projekt

För att synas, sticka ut, bygga det professionella varumärket

• ”Skills”, upp till 50 stycken. Ta med sådana som ligger i linje med din strategi och dina nyckelord. Titta gärna på andras om du vill få exempel. Dina upplagda skills kan ditt nätverk ge dig ”endorsements” på. Många sådana bygger trovärdighet.

• Rekommendationer. Försök få två per jobb/utbildning. Ge gärna rekommendationer till andra, men inte i en ”bytesaffär”.

• Grupper. Du kan vara med i upp till 100 grupper. Välj de som ligger i linje med din strategi, vad du är intresserad av och där du kan bidra.

• Statusuppdatering / Aktivitetsflöde. Visa ditt nätverk att du är en expert inom ditt område, att du hänger med och att du gärna delar med dig. Uppdateringarna kan automatiskt även skickas till Twitter. Att vara aktiv tyder på engagemang.

• Artiklar. Skriv gärna artiklar då och då för att bygga ditt varumärke och för att dela med dig.

• Ditt nätverk, dina kontakter. Ju fler desto bättre, men tänk gärna till vilken strategi du vill ha kring de du bjuder in eller tackar ja till. När du bjuder in – skriv personliga meddelanden, använd inte default-texten.

• Gör din profil på ytterligare ett språk.

Basinformationen:

Rubriken ...

... är det kraftfullaste fältet i hela profilen. I rubriken ska du försöka ha med de jobb du har, beskriv vad du gör, eller vill göra, snarare än ha med titlar. I vissa fall är dock titel bra eftersom rekryterare ofta söker på den - exempelvis  ”lantmätare”, ”javautvecklare”, ”CEO”.

Du har 120 tecken på dig i rubriken – använd dem.

Summary / sammanfattningen:

Skriv den i Word, då får du hjälp att räkna tecken och får stavningskontroll. Kopiera sedan in texten i LinkedIn.

Summeringen har plats för 2000 tecken, använd dem. Skriv berättande, personligt, vad du kan hjälpa till med, vilka problem du löser, vilken som är din idealkund, resultat du fått, vad du vill göra eller åstadkomma. Summeringen är inte en plats för att skriva ditt fulla cv.

Ha med någon kontaktuppgift eller ”call to action” i Summary. Till exempel mailadress, länk till hemsida, blogg, nyhetsbrev eller liknande.

När du skriver sammanfattningen, ha alltid som ledstjärna att beskriva på vilka olika sätt du kan hjälpa till, vilket värde du erbjuder. Det handlar om att erbjuda något till andra, inte en ”what´s in it for me”-attityd eller sälja.

Foto

Använd ett proffsigt och aktuellt foto av dig själv. Om du inte har något, låt en bra fotograf ta några bilder. Du ska se trevlig, glad, professionell och kompetent ut. Någon man gärna vill träffa. Det ska inte vara ett foto där någon annan är med.

Webbplatser

Gör dina webbplatser beskrivna, du har 26 tecken på dig. Gör det genom att använda ”Other" i stället för LinkedIns defaultbeskrivningar. Om du inte har egen web, ta istället med till exempel blogg, arbetsgivarens hemsida eller någon annan plats du rekommenderar.

Erfarenheter

Se till att då och då få med de där nyckelorden / sökorden du definierade inledningsvis beskriv resultat du fått, lärande, eventuella utmärkelser och liknande. Du har 2000 tecken per erfarenhet.

Du ska kanske inte ha med alla jobb du haft, sommarjobbet i glasskiosken tillför ringa värde till profilen.

Se till att erfarenheterna du har med adderar värde till profilen. Skriv för dina nuvarande och framtida besökare, inte för de arbetsgivare du haft.

Bakgrundsfoto

Lägg in ett bakgrundsfoto (edit profile). Ger en personligare touch åt din profil. Max 8 Mb och storleken bör vara 1400 x 425 px.

Utbildningar

Ju fler utbildningar, kurser, seminarier, mm, du listar desto större chans till att få upp nya förslag på kontakter. Så ta inte bara med till exempel högskola/universitet, utan även kurser, seminarier och internutbildningar – om det är relevanta förstås.

Ditt professionella rykte

De viktigaste delarna för ditt professionella rykte är rubriken, fotot, summeringen och aktivitetsflödet. För många besökare är det de enda de tittar på, eftersom de delarna kommer upp som en ”förstasida”, så lägg tid på dessa områden.

Bygg ditt professionella varumärke genom att välja ut relevanta personer att följa, lämpliga företag att följa, följ din egen arbetsgivare, följ olika grupper etcetera. Snylta med andra ord lite på andras renommé.

Se också till att vara aktiv med uppdateringar, kommentarer och gärna några artiklar.

Öka antal besök på din sida

Promota din Linkedin-adress

Om du har en egen webbsida eller blogg, lägg in en symbol där som länkar till din profil.

Lägg in länken till din Linkedin-profil i din mail-signatur

Gör regelbundet ändringar och uppdateringar i din profil. Ditt nätverk blir notifierat om det du gör. Men överanvänd inte detta – det blir irriterande. Du kan slå på / av om du vill att andra ska få ta del av varje ändring du gör.

Nätverket / Kontakter

Sökningar på andra personer

Gör du på ”Advanced People Search”. Där finns många olika utsökningskriterier att använda för att hitta personer, företag eller för att till exempel se om du känner någon på ett företag du är intresserad av.

Du kan använda dig av variabler som AND, OR, NOT, etc, när du söker för att sålla och öka träffsäkerheten ytterligare. Träna gärna på att söka så du använder funktionen till fullo.

Spara sökningar

Du kan spara sökningar du gjort. Du kan spara upp till tre personsökningar med gratiskonto. När någon ny person som passar sökkriterierna dyker upp så får du ett meddelande.

Gör du sökningar på jobb kan du spara upp till 10 sökningar. Det blir ju på det sättet lättare att köra om sökningen längre fram när du behöver det. Du kan också få meddelanden när uppdateringar sker i dina sökningar.

Kontaktförfrågan

När du skickar en kontaktförfrågan, snälla - gör den personlig, använd inte standardmeddelandet (”Hi NN, I would like to add….”). Ta dig tid och skriv varför du vill ha en kontakt med personen, om ni har någon gemensam beröringspunkt, etcetera.

Men det gäller att se upp här. LinkedIn ger dig ju ofta förslag på personer att kontakta och klickar du då på det förslaget så skickas en inbjudan med standardmeddelandet. Gå istället in på personen profil och skicka ett personligt meddelande där.

Många svarar inte ens på förfrågningar som inte är tydliga med varför ni borde ha kontakt.

När någon har accepterat din inbjudan, skicka gärna ett tack-svar. Om du vill promota din webbplats / blogg, så lägg till den i svarssignaturen.

Introduktion till andra

Du kan få kontakt med dina 1:a-nivåkontakters kontakter genom att be dem introducera dig. Du gör det genom att skicka ett ”introduktion request”. Ge dem då gärna lite hjälp med vad de ska skriva och vilka nyckelord de ska använda när de introducerar dig.

Du kan ”connecta” med 2:a nivåns kontakter. Besök kontaktens profil, klicka på drop-down pilen nära toppen och välj ”Get introduced”. Välj sedan vilken av era delade kontakter du önskar få en introduktion från, och beskriv varför (inga standardmeddelanden, tack).

InMail

Om du har ett betalkonto kan du med hjälp av InMail skicka kontaktförfrågningar till vem som helst. Du kan alternativt betala per InMail.

Håll dig uppdaterad

Håll dig regelbundet uppdaterad på vad dina kontakter gör. Gå in på ”Network updates” och följ flödet. Du kan sortera på olika sätt om du vill.

Gör dig identifierbar

Låt andra se vem det är som ligger bakom din profil. Gå in på Settings och välj ”Select what others see when… .” Kryssa för ”Your name and headline"

Vem har egentligen besökt din profil?

Du kan se det på ”Who´s viewed your profile”. Du kan också se hur du står dig i jämförelse med andra.  De som tittar på din profil kan ju vara intressanta att knyta en kontakt med, det finns ju en anledning eftersom de tittat på dig. OM du inte gör dig identifierbar enligt tipset ovan så får du inte den här möjligheten.

Inkludera andra med @

Inkludera/nämn andra i dina meddelanden genom att använda @ följd av namnet / företaget. Då blir personen uppmärksammad på att denne är nämnd i din uppdatering.

Acceptera inte alla

Var försiktig med att acceptera inbjudan från: någon som inte har någon person i sitt nätverk, profiler utan foto, profiler som har företagslogos i stället för för foto, profiler som har mail eller tfn-nummer i rubriken, profiler som ser maskingenererade ut.

Ta bort kontakter

Du kan ta bort personer ur ditt nätverk. Gå in i ”kontakter” / ”connections”, i sökfältet, skriv in personens namn. I drop-down-meny kan du välja ta bort.

Hjälp med kontakter

Om du inför ett möte eller en lunch vill få hjälp med kontakter av en viss typ kan du använda det här tipset.

Gå in på personens profil och leta upp den personens kontakter. Klicka på förstoringsglaset. En sökruta dyker upp. Skriv in sökord som du är intresserad av och vill veta om den personen har sådana kontakter i sitt nätverk.

På resande fot

När du är på resande fot, använd statusfältet för att skicka ut en fråga till ditt kontaktnät om någon vill ses på en lunch eller fika.

Aktivitetsflöde, -fält, kommentarer

Aktivitetsflödet, statusuppdateringar, kommentarer och artiklar du skriver är ett bra sätt att dela med sig, visa sig engagerad, hålla sig informerad och profilera sig.

Använd ”Pulse”

Skriv regelbundet artiklar i ”Linkedin Pulse”. Använd ”Pulse” för att hålla dig uppdaterad på företags- och branschutvecklingen.

Kommentera

Dela med dig av dina synpunkter i en diskussion där det finns många tidigare kommentarer. Ju fler kommentarer, desto fler som får se din.

Besök andras profiler

Titta på andras profiler. När någon ser att du tittat på dennes profil så är det sannolikt att de sedan tittar på din profil, allra helst om din rubrikrad är intresseväckande. Och kanske leder det till en ny intressant kontakt.

Statusuppdateringar

Posta regelbundet statusuppdateringar. Dela med dig av artiklar, länkar och tips till ditt nätverk.

Du kan inkludera bilagor och foton till uppdateringarna.

Uppdateringarna på Linkedin är inte av karaktären ”vad jag äter till lunch”, ”de söta barnbarnen” eller ”kattunge som leker”. Du ska inte heller sälja något.

Dela, ”gilla” eller kommentera andras statusuppdateringar eller artiklar. Ett enkelt sätt att hålla sig ”top of mind” hos dina kontakter.

Ställ frågor, gör surveys

Använd statusfältet för att ställa en fråga till dina kontakter, fråga om hjälp, göra en liten undersökning eller stämma av något.

Extra finesser

Gör om till resumé

Du kan göra om din profil snabbt och enkelt till en resumé. Gå in på ”View profile as” och ”Save as pdf”. Den blir inte jättesnygg, men snabbt går det.

Göra anteckningar om andra

Du kan göra personliga anteckningar om en person i den personens profil, anteckningar som bara du kan se. Välj en person, gå in på ”Contact info” och i de fält där det står ”Add contact info” kan du lägga in det du önskar.

Grupper

Fler kontakter

Genom att gå med i olika grupper utökar du antalet personer du kan kontakta, medlemmarna måste inte vara en 1:a nivåns kontakter för att du ska få ta en kontakt. Du kan nå alla medlemmar i gruppen. Hitta en gemensam nämnare först o skriv ett personligt medd.

Vilka grupper ska du gå med i?

Kolla dina kontakters, kunders eller konkurrenters grupper för att få tips och idéer. Välj ut de grupper som du har intresse av att följa, som stärker ditt varumärke, där du kan vara med i diskussioner.

Skapa egen grupp

Skapa en egen Linkedin-grupp och anslut dig till andra relevanta grupper.

Skapa en grupp kring någon branschspecifik fråga eller område och bli en admin för gruppen. Använd gruppen för att positionera dig som en expert inom ditt område. Marknadsför gruppen så att du får ett antal medlemmar och följare.