Hållbar industri
Senaste båten är 60 meter

I Jakobstad i Finland byggs enorma segelbåtar i avancerade kompositmaterial. Baltic Yachts har blivit en ledande tillverkare av lyxiga farkoster för världens superrika jetset.
<p>Det senaste bygget, "Panamax", som ska levereras nästa år, är en bjässe på 197 fot, cirka 60 meter. </p> <p>I bygghallen i Jakobstad ligger den granne med en 65-fotare, som i det här sammanhanget närmast verkar liten och behändig. Normalt hinner varvet med två till fem båtar om året.</p> <p>- Vår specialitet är "superyachts", mycket stora, snabba segelbåtar i lättviktsmaterial, säger företagets vd Marjo Keiramo. </p> <p>Hon tillträdde som vd hösten 2009, från en anställning vid Åbo Varv, som bland annat byggt världens största kryssningsfartyg Oasis of the Seas.</p> <p>När vi går runt bredvid det väldiga Panamaxskrovet plockar Marjo Keiramo upp en av de lättviktspaneler som strax ska sättas på plats i inredningen, en sandwich av kolfiberkomposit och avancerat distansmaterial med ett tunt skikt ädelträfaner som pålägg. </p> <p>Träskiktet ska ge en solid känsla av traditionellt seglande skepp åt interiören, som för övrigt sägs inspirerad av stilen hos det berömda Hotel Raffles i Singapore. Vem som beställt båten, vars namn syftar på maximimåtten för att ta sig igenom Panamakanelen, är hemligt. </p> <p>Precis som för varvets andra byggen har all konstruktion, från skrovets linjer till dragning av elsystem och utformning av klimatanläggning gjorts av fristående konsulter. Nu går allt fler av dem över till att arbeta med 3d-cad.</p> <p>- Vi har ett par hundra underleverantörer här i trakten, av allt från komponenter till design, säger Marjo Keiramo.</p> <p>- För oss är det nödvändigt att våra konsulter använder de mest effektiva verktygen. </p>