Industri Miljardvägen byggs – trots kris i gruvan En helt ny väg mellan Kaunisvaara och Junosuando skulle korta transportsträckan med cirka tre mil. Karta: Anders Vikhult Scanialastbilarna kan tack vare lättare och mer höghållfast stål i chassit ta en större last. Varje lastbil kan frakta drygt 63 ton järnmalmskoncentrat, och har en totalvikt på 90 ton. De kör på dispens, eftersom maxvikten på svenska vägar normalt ligger på 60 ton. Foto: Pär Bäckström/NSD Malmtransporterna från gruvan i Kaunisvaara går med 90-tonslastbilar utmed en smal landsväg och rakt genom byarna. När vägen nu byggs om kan notan hamna på över 2 miljarder kronor. Anna Orring Publicerad 12 mar 2013 kl 08.51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ gruvor industri gruvolycka
ELBILAR Här är Toyotas nya elbil – ska konkurrera med Volvo EX30 En kompakt eldriven suv – det blir elbil nummer två från Toyota – Urban Cruiser. Till våren kommer bilen och ska försöka armbågas i ett av de tuffaste segmentet som finns just nu.
FORDON Enorma maskiner från gamla Saabfabriken auktioneras ut Den riktigt inbitna Saabnostalgikern har nu möjlighet att lägga vantarna på maskiner som använts för att bygga de historiska bilarna. Enorma hydrauliska pressar från fabriken i Trollhättan hör till de objekt som nu lagts ut till försäljning.