Industri

Miljardvägen byggs – trots kris i gruvan

En helt ny väg mellan Kaunisvaara och Junosuando skulle korta transportsträckan med cirka tre mil. Karta: Anders Vikhult
En helt ny väg mellan Kaunisvaara och Junosuando skulle korta transportsträckan med cirka tre mil. Karta: Anders Vikhult
Scanialastbilarna kan tack vare lättare och mer höghållfast stål i chassit ta en större last. Varje lastbil kan frakta drygt 63 ton järnmalmskoncentrat, och har en totalvikt på 90 ton. De kör på dispens, eftersom maxvikten på svenska vägar normalt ligger på 60 ton. Foto: Pär Bäckström/NSD
Scanialastbilarna kan tack vare lättare och mer höghållfast stål i chassit ta en större last. Varje lastbil kan frakta drygt 63 ton järnmalmskoncentrat, och har en totalvikt på 90 ton. De kör på dispens, eftersom maxvikten på svenska vägar normalt ligger på 60 ton. Foto: Pär Bäckström/NSD

Malmtransporterna från gruvan i Kaunisvaara går med 90-tonslastbilar utmed en smal landsväg och rakt genom byarna. När vägen nu byggs om kan notan hamna på över 2 miljarder kronor.

Publicerad

Vägsträckan är 15,7 mil lång. Den går genom samhällen som Vittangi där det bitvis inte finns trottoarer, och där barnen går till skolan i vägrenen.

Sedan december trafikeras vägen av 90 ton tunga malmlastbilar på väg från Northland Resources gruva till omlastningsstationen vid järnvägen i Svappavaara. Det kör iväg en lastbil var 45:e minut dygnet runt från gruvan. När den är i full drift om ett par år ska transporterna vara mångdubbelt fler, med en lastbil som går var sjunde minut.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här