Hållbar industri
Kravet: en fabrik att mäta sig mot
Saab har inte längre tillgång till General Motors kunskaper i "lean production". För att inte hamna i ett produktionstekniskt bakvatten måste Saab skaffa en partner att mäta sig mot. I Japan finns två intressanta biltillverkare.
Saabs utsatta läge syns på en gång i monteringsverkstaden i Trollhättan. För ett och halvt år sedan, när Ny Teknik senaste besökte fabriken, pekade produktionsdirektören Jürgen Burghart direkt ut Saabs stora styrka på en av anslagstavlorna - siffrorna, staplarna, kurvorna och alla de andra uppgifterna från andra GM-fabriker runt om i världen.
Nu har alla dessa uppgifter ersatts med "General Information for Visitors".
Sedan början av 1990-talet har Trollhättefabriken jämfört sig med de bästa produktionsenheterna inom GM. Saab har kunnat "benchmarka" mot dem, utvecklas tillsammans med dem. De olika GM-enheterna öppnade sina portar för varandra. Man gjorde studiebesök, kunde jobba en period på ett ställe, en annan tid på en annan fabrik. Koncernen fungerade som ett globalt universitet i produktionsutveckling.
Nu måste Saab hitta jämförelsesiffror och uppgifter från fabriker utanför GM. Helst från någon eller några produktionsenheter på Toyota, Honda eller Nissan.
- Vi måste nu bygga upp Saab till helt företag, få ihop de olika avdelningarna så att de jobbar ihop som en helhet. Och i det jobbet sprida produktionens lean production till de andra processerna, säger den nuvarande produktionsdirektören Gunnar Brunius.
Han kom tillbaks till Trollhättan för ungefär ett år sedan , direkt från jobbet som chef för GMs bästa fabrik, i Gliwice i Polen.
General Motors var bra på produktion. Koncernen hade lärt sig sin Toyotaläxa och var, med några av världens effektivaste produktionsenheter, omvittnat skicklig på lean production.
I den miljön kunde Saab bygga upp den här effektiva produktion och vinna det svenska monteringspriset så sent som i fjol.
Nu står Saab ensamt. Med knappa resurser.
- Jag tror på Nissan som benchmarkingpartner till Trollhättefabriken. Saab har redan haft ett visst samarbete med personer från det japanska företaget. Relationerna är goda, säger Gert Frick på konsultbolaget JMAC Scandinavia - som samarbetar med Saab för att få tag på en partner att benchmarka mot.
JMAC, "Japan Management Association Consultants", är ett världsomspännande konsultbolag med ingångar och kontakter i den japanska fordonsindustrin.
Nissan och Toyota är smått kända för att de har lyckats smälta samman teknisk utveckling med inköp, marknad och produktion till en fungerande helhet. Just det som Saab behöver göra.
- Produktionen är vår styrka. Vi får inte förlora mark i produktivitet och effektivitet. Samtidigt måste vi få våra olika avdelningar att börja jobb ihop. Produktionen måste jobba tillsammans med avdelningar som under GM varit mer separerade - teknisk utveckling, marknad och inköp, säger Gunnar Brunius.
För utan en bra utvecklingsavdelning blir det svårt att få fram bilar som bilköparna vill ha. Och utan en fungerande marknadsavdelning går det knappast att få fart på försäljningen.
- Nu försöker vi hålla oss à jour med utvecklingen på andra bilfabriker med hjälp av data och andra uppgifter i Harbour Report, säger Gunnar Brunius.
Harbour Report brukar kallas den internationella fordonsindustrins bibel och innehåller massor av analyser och jämförelser mellan olika bilfabriker.
Hela bilvärlden studerar denna bibel. Den kan ge en bra uppfattning om var det egna företaget befinner sig, vad man måste bli bättre på för att inte hamna i bakvattnet.
Men att studera på korrespondens är inte riktigt samma sak som att ha tillgång till ett levande universitet - inom GM, Toyota eller Nissan.
Fortfarande världsklass i Trollhättan
Trots det senaste årets kris och färre tillverkade bilar är Trollhättefabriken landets effektivaste produktionsenhet och en de bästa bilfabrikerna i Europa.
Hösten 2008, då Saab tillverkade långt fler bilar än i dag, var andelen ”direkt-okej” 94-95 procent, bland det bästa i världen. Den årliga produktivitetsförbättringen var tio procent och korttidsfrånvaron tre procent. Antalet förbättringsförslag per anställd och år var cirka tio, näst bäst i Sverige efter Ericsson.
Purfärska siffror från Saab visar att andelen direktokej har minskat något, till 91 procent i april 2010. Korttidsfrånvaron har sjunkit till 1,8 procent. Med direktokej menas andelen producerade bilar som är helt felfria när det lämnar monteringslinan. Bilarna kan gå direkt till återförsäljarna utan att justeras.