Kära gamla sparken fortfarande svensk

2000-02-03 15:12  
Varken Volvo eller Saab har längre svenska ägare. Men det finns en ursvensk fordonstillverkning som de amerikanska jättekoncernerna ännu inte har lagt rabarber på.

Sveriges enda tillverkare av sparken, detta miljövänliga vinterfordon heter Vansbro Sparkfabrik. Här tillverkas 13 000 - 15 000 sparkar om året i sex olika modeller. Japan och USA kan bli nya marknader för familjeföretaget.

Det var dåligt sparkföre när Ny Teknik besökte sparkföretaget i Dalarna. Det var i stort sett barmarksunderlag med en och annan isfläck. Sparsamt med snö. För test och fotografering fick vi bege oss till en närbelägen sjö.

Sparken är sannolikt en svensk uppfinning som är cirka 150 år gammal. Från början bestod hela sparken av trä. Men det gjorde den i stort sett omöjlig att styra. 1909 såg Orsasparken dagens ljus. Den var försedd med långa böjliga medar av järn som gjorde det möjligt att svänga.

I början av seklet fanns det ett 20-tal sparktillverkare i Sverige. Som mest har cirka 200 000 sparkar om året tillverkats. Det var omkring år 1950 innan bilen och sedermera vägsaltet förändrade marknaden. Störst var Malmkvist och Son med cirka 120 000 sparkar om året. Marknaden har krympt dramatiskt sedan dess. Idag gör Vansbro Sparkfabrik ungefär en tiondel så många.

- Vi har dock ökat försäljningen med 35 procent sedan vi övertog tillverkningen från Monark för sex år sedan. Från cirka 11 000 till idag 15 000 sparkar, säger Krister Masgård som äger Vansbro Sparkfabrik tillsammans med sina barn.

Företaget sysselsätter idag 8-9 personer och sparkarna tillverkas i sex olika modeller. Vansbrosparken med vanliga medar står för 60-65 procent av försäljningen. Den görs också i en fällbar variant som gör den lättare att förvara när sparksäsongen är över.

Dalasparken är en hopfällbar stålspark där endast sitsen betår av trä. Den används främst av vinterfiskare som kan sitta på sparken under fisket.

Orsasparken kan sägas vara lyxmodellen med specialsmidda och profilerade medar. Medarna avslutas med den traditionella knorren som är Orsasparkens speciella kännetecken sedan den började tillverkas i början av förra seklet. Orsasparken har också tillverkats i en extra lyxig och numrerad version kallad Classic med oljat trä och mörkgrå medar.

En spark kostar 600-1 200 kronor beroende på modell och storlek. På senare år har det tillkommit en hel del tillbehör, bland annat som följd av samarbete med designer. Ett av dem är en barnbygel av formpressad björk. Det finns också hjul att sätta på för barmarkskörning. Sparken har alltid varit ett stöd för äldre på hala vägar. Med hjul blir sparken en rullator.

Med plastmedar som fästs på ordinarie metallmedar ökar anliggningsytan. Det underlättar körning i lössnö, sörja och i spår efter snöskoter. Ännu bredare plåtmedar finns för den som vill använda sparken som dragkälke efter hund. Vansbro Sparkfabrik säljer också den prisbelönta Monomeden, den enmenade sparken som har formgivits av en designer från Umeå designhögskola. Monomeden tillverkas dock av Dala Stål.

Sparken är märkligt nognästan enbart en nordisk företeelse. Det finns sparktillverkare i Norge och Finland. I länder med delvis liknande klimat som norra USA, Kanada och Ryssland finns den knappt. Även i alpländerna är sparken sällsynt.

- Vi har skickat en första provsändning både till USA och Japan. Och tack vare vår hemsida har vi även fått förfrågan från Österrike, säger Krister Masgård.

- I norra Sverige är efterfrågan ganska konstant. Det är i södra Sverige det kan bli upp- eller nedgångar beroende på hur vintern blir. I år kan det bli fina isar söderut och då ökar efterfrågan.

Nu börjar produktionen för nästa sparksäsong. Tillverkningen av komponenterna pågår till september. Delarna av trä tillverkas av björk.

- Vi använder långsamväxande björk från Värmland och Hälsingland som är naturtorkad, säger Krister Masgård.

Varje komponent i sparken tillverkas för hela säsongsproduktionen. Först tillverkas 15 000 tvärpinnar i en svarvautomat. Därefter lika många handtag i olika storlekar, och så vidare. Totalt 75 000 - 80 000 delar som kräver 150-200 kubikmeter björk per säsong. Spillvirket från tillverkningen används sedan för uppvärming av industrilokalerna.

Traditionellt har sparkarna lackats. Men på sistone har företaget gått över till olja på en del av modellerna, främst flaggskeppet Orsasparken. Trädelarna doppas i olja värmd till 120 grader.

- Oljan ger en bättre träkänsla, säger Krister Masgård.

Det fjäderstål från Fundia i Boxholm som används till medarna av alla sparktillverkare i Norden är gjort av återanvänt material från bilar. Sparktillverkningen kräver 50 - 70 ton stål per år.

_____________________________________________________
Två sparkrekord har funnits noterade i Guiness rekordbok. 1995 satte Nils Masgård hastighetsrekordet med 86,78 kilometer i timmen. Rekordfärden skedde utför den näranog lodräta "Väggen" på Hundfjället i Sälen.
1993 fick de boende i Lyckelse ihop 1 085 sparkar i rad.

Lars Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt