Digitalisering
Bilindustrin satsar på internet
TYSKLAND I Tyskland växer fortfarande internet snabbt; antalet användare är nu över 20 miljoner. Men det är inte vanliga konsumenter som sätter trenden, utan det är bilindustrin och inom B2B som utvecklingen går allra snabbast.
Nu har VW kungjort att koncernens upphandlingsportal ska utvecklas vidare. Alla biltillverkarens märken från Audi, Lamborghini och Volkswagen får sin upphandling styrd av portalen. Koncernen räknar med en total omsättning på 50 miljarder Euro.
VW räknar med kraftiga besparingar, inte bara inom logistik, materialkostnader utan även för processtider. Arbetet med portalen påbörjades redan sommaren 2000 men först nu kopplar biltillverkaren ett helhetsgrepp. Redan använder 5 500 aktörer utom VW systemet som utför 250 000 leverantörsuppdrag. Mer än 200 leverantörer har byggt upp kataloger till beställningsförfarandet som omfattar 360 000 artiklar som användas av 6 000 anställda inom VW koncernen.
Nu har VW kungjort att koncernens upphandlingsportal ska utvecklas vidare. Alla biltillverkarens märken från Audi, Lamborghini och Volkswagen får sin upphandling styrd av portalen. Koncernen räknar med en total omsättning på 50 miljarder Euro.
VW räknar med kraftiga besparingar, inte bara inom logistik, materialkostnader utan även för processtider. Arbetet med portalen påbörjades redan sommaren 2000 men först nu kopplar biltillverkaren ett helhetsgrepp. Redan använder 5 500 aktörer utom VW systemet som utför 250 000 leverantörsuppdrag. Mer än 200 leverantörer har byggt upp kataloger till beställningsförfarandet som omfattar 360 000 artiklar som användas av 6 000 anställda inom VW koncernen.