Sveriges tyngsta järnväg växer

Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. Malmbanan invigdes år 1903 och är den enda av Sveriges järnvägar som tillåter 30 tons axellast. Nu byggs 114-åringen ut.

I år rustas den historiska järnvägssträckan upp för att tillåta de långa Malmtågen att mötas. Bland annat ska Bangården i Gällivare rustas upp och bangården i Lappberg förlängas. De åtgärderna räcker dock inte till för den ökade belastningen som väntas på sträckan, enligt Trafikverket. Tidigast år 2019 är det tanken att ett dubbelspår ska läggas mellan Kiruna och Riksgränsen, som en del i arbetet med att höja kapacitetenn.

På Malmbanans 473 kilometer mellan Luleå och Narvik fraktas nästan hälften av godset på de svenska järnvägarna. Den var klar 1902, och bara 13 år senare blev Malmbanan den första längre järnvägssträcka i Sverige som elektrifierades. Det gjorde den oberoende av import av kol.

Det här är en artikel från tidingen Teknikhistoria nummer 4, 2016 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL