Sveriges tyngsta järnväg växer

GRAFIK. Malmbanan invigdes år 1903 och är den enda av Sveriges järnvägar som tillåter 30 tons axellast. Nu byggs 114-åringen ut.

Publicerad Uppdaterad

I år rustas den historiska järnvägssträckan upp för att tillåta de långa Malmtågen att mötas. Bland annat ska Bangården i Gällivare rustas upp och bangården i Lappberg förlängas. De åtgärderna räcker dock inte till för den ökade belastningen som väntas på sträckan, enligt Trafikverket. Tidigast år 2019 är det tanken att ett dubbelspår ska läggas mellan Kiruna och Riksgränsen, som en del i arbetet med att höja kapacitetenn.

På Malmbanans 473 kilometer mellan Luleå och Narvik fraktas nästan hälften av godset på de svenska järnvägarna. Den var klar 1902, och bara 13 år senare blev Malmbanan den första längre järnvägssträcka i Sverige som elektrifierades. Det gjorde den oberoende av import av kol.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här