Zenuity vill åt Nvidias neurala nätverk

2017-06-27 17:21  
"Vi tar hand om bilens hjärna. Av den hjärnan är en del neurala nätverk men en stor del algoritmer som inte har eller behöver tränas", säger Dennis Nobelius, vd Zenuity som nu inlett ett samarbete med Nvidia. Foto: Sören Håkanlind

Zenuitys kund Volvo ska ha en självkörande bil på marknaden redan 2021. Neurala nätverk är en viktig pusselbit – därför startar man ett samarbete med Nvidia.

Zenuity bildades så sent som i april i år och ägs till lika delar av Volvo Cars och bilsäkerhetsföretaget Autoliv. Företaget utvecklar programvara för självkörande bilar.

Nu startar Zenuity ett samarbete med grafikkortsillverkaren Nvidia. Det Zenuity hoppas få ut av samarbetet handlar om det Nvidia gett sig in på senare år: neurala nätverk och djupinlärning, en form av artificiell intelligens.

– Vi har också erfarenhet från dessa områden, men Nvidia har jobbat med det en längre tid och har tagit det en bra bit framåt, säger Dennis Nobelius, vd Zenuity.

– De är också duktiga på att samla och annotera data, att utifrån bilder avgöra vad som är en bil, cykel eller människa. Och att göra det på ett sätt som gör att de neurala nätverken får max effekt, fortsätter han.

De grafikprocessorer Nvidia tillverkar har visat sig användbara för neurala nätverk och djupinlärning tack vare att de är bra på att hantera parallella beräkningar, till skillnad från en vanlig datorprocessor.

Nvidia har redan åtskilliga samarbeten med fordonsindustrin. I fjol klargjorde Tesla att de installerar Nvidias ai-dator för autonom körning, Drive PX, i alla fordon. I maj presenterades ett samarbete med Toyota och även Volvo kommer att använda sig av Drive PX i de hundra testfordon som ska trafikera utvalda gator i Göteborg.

Drive PX en dator som kan användas till allt från en farthållare som anpassar sig till bilen framför till helt autonom körning. Nvidia utvecklar också så kallade end-to-end-system som sköter körningen helt automatiskt. Traditionella biltillverkare är vanligtvis skeptiska till detta eftersom det inte möter branschens tuffa krav på säkerhet och verifiering. Det går helt enkelt inte på förhand veta vilket beslut systemet fattar.

Läs mer:

Läs mer: Experten: Branschen behöver djupinlärning

Samtidigt ger neurala nätverk och djupinlärning möjligheten att snabbt utveckla system för självkörande bilar.

Zenuitys lösning kommer att ta hand om hela kedjan från insignaler från sensorer till beslutet att svänga eller bromsa i andra änden.

– Vi tar hand om bilens hjärna. Av den hjärnan är en del neurala nätverk men en stor del vanliga algoritmer som inte har eller behöver tränas, säger Dennis Nobelius.

Produkten kommer alltså inte att vara ett end-to-end-system i den bemärkelse som beskrivits ovan. Neurala nätverk kommer att användas främst för att identifiera objekt, som människor, bilar, cyklister.

– Däremot ser vi inte att vi i närtid kommer att ha neurala nätverk som lär sig under tiden bilen kör. Då hamnar man långt bort från en systemsäkerhet där man vet hur bilen beter sig och kan garantera vår kund bilistens säkerhet. Däremot kan man träna neurala nätverk vid sidan av och sedan implementera dem i bilen, säger han.

Volvo ska ha en SAE nivå 4-bil (en bil som klarar av de flesta situationer helt automatiskt) på marknaden 2021 och Zenuity ska leverera programvaran för detta.

Kommer ni att lyckas med detta?

– Det ser bra ut, vi har ett fantastiskt team och hinner knappt ta hand om de som söker jobb hos oss. Men den kraften och de nära relationerna med Volvo och Autoliv har vi en riktigt bra chans att fixa detta, säger han.

Zenuity har redan 350 anställda

Zenuity bildades i april 2017 och ägs lika av Volvo cars och bilsäkerhetsföretaget Autoliv. Huvudkontoret ligger i Göteborg men Zenuity har även verksamhet i Detroit och München. Företaget har i dag 350 anställda.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt