Fordon

Youngman till Trollhättan i dag

Ett stort fotograf- och reporteruppbåd mötte Youngmans vd Rachel Pang på Landvetter på onsdagsförmiddagen. Foto: Adam Ihse/Scanpix
Hennes svenska talesperson, advokaten Johan Nylén, svarade på frågorna. Foto: Adam Ihse/Scanpix
Rachel Pang ska träffa konkursförvaltaren för att bevaka Youngmans intresse i Saab - en investering på närmare en halv miljard kronor. Foto: Adam Ihse/Scanpix
Bilfärden till Trollhättan tar mindre än en timme på den nybyggda motorvägen - ett resultat av regeringens förra stödpaket till Trollhättan. Foto: Adam Ihse/Scanpix

Kinesiska Youngmans vd Rachel Pang landade på ett snögloppigt Landvetter på onsdagsförmiddagen och tog direkt bilen de åtta milen norrut till Trollhättan.

Publicerad

- Vi hoppas att få träffa konkursförvaltarna i eftermiddag eller i morgon bitti, sa Rachel Pang till nyhetsbyrån TT.

Youngman har en halv miljard skäl att komma till Sverige, konstaterar TT. Det är så mycket pengar i svenska kronor som bolaget i år har investerat i Saab, utan att egentligen ha fått något tillbaka i och med konkursen.

Rachel Pang vill inte svara på några detaljer om Youngmans upplägg utan hänvisade till sin advokat Johan Nylén, bolagets talesman.

Enligt honom är Youngman fortsatt intresserat av de delar som inte är beroende av General Motors. Att blidka GM efter det företagets kategoriska nej till Youngmans inblandning ser han som utsiktslöst.

Samtidigt framhåller han att det brådskar, eftersom nyckelpersoner ser ut att försvinna från Saab i och med att alla nu är uppsagda.

- För att kunna tillämpa teknologi krävs det ingenjörer. Värdet i Saab försvinner om folk lämnar bolaget, så det är viktigt att vara snabba här, säger Nylén till TT.

Han lyfter fram att GM-problematiken är väsentlig för hur konkursförvaltarna ska gå framåt.

- GM blir en utmaning, tror jag, säger han.

När Youngman satte in pengar i Saab fick man en del av den nya plattformen Phoenix som säkerhet.

Och det är framför allt den plattformen som Youngman vill åt. Den var tänkt att vara bas för den nya Saab 93, men är flexibel och kan användas även till andra bilmodeller.

Fortfarande är minst tio procent av komponenterna från GM, och dessa måste tas från andra leverantörer för att helt komma ifrån GM. Enligt Victor Muller handlar det om en kostnad på uppemot 900 miljoner kronor, skriver TT.