Fordon

X2 blir snabbaste helikoptern

X2 lyfter för första gången

Provflygningarna med vad som ska bli världens snabbaste helikopter har nu börjat. För att nå de höga hastigheterna har helikoptertillverkaren Sikorsky valt okonventionella metoder.

Publicerad

X2 Technology är namnet på den demonstrator som ska slå hastighetsrekord för helikoptrar om två år – 250 knop (460 km/).

I augusti inleddes flygningarna, och än så länge är toppfarten blygsamma 40 km/h. Men nästa år räknar man med hastigheter kring 300 km/h och året därpå ska man nå toppfarten 460 km/h.

För att lyckas med detta har Sikorsky tagit upp en helikopterteknik som är känd sedan länge, men som inte används särskilt mycket. Man använder sig av en koaxial motroterande rotor och placerar en sexbladig skjutande propeller i aktern.

Problemet som helikopterkonstruktörer har att brottas med när man vill öka farten för en helikopter är rotorns periferihastighet. När rotorbladet sveper framåt ökar periferihastigheten, när det sveper bakåt minskar den.

Når det framåtsvepande bladet ljudhastigheten uppstår vågor som stör luftflödet och försämrar lyftkraften. Därför begränsas vanligtvis helikoptrars topphastighet till omkring 300 km/h.

Sikorsky använder i stället motroterande rotorer, och behöver därmed ingen stabiliserande stjärtrotor. Rotorerna kan ta X2 till hastigheter kring 350 km/h.

Därefter tar en skjutande propeller i aktern över och pressar upp helikopterns hastighet mot 460 km/h. Ju högre farten blir, desto långsammare kommer huvudrotorerna att snurra.

Med hjälp av ett avancerat reglersystem ska rotorerna och propellern samverka så att X2 inte tappar lyftkraft när farten ökar.

Motroterande rotorer är som sagt inget nytt. Lösningen finns exempelvis hos ryska Kamov.

Hittills gällande hastighetsrekord för helikoptrar sattes 1986 av en brittisk Westland Lynx, som flög 400 km/h.

Blir försöken lyckosamma ska Sikorsky undersöka marknadens intresse för snabba helikoptrar. Serietillverkning kan komma igång kring 2020.