Fordon

VW:s laddningsrobot gör stolpar överflödiga

VW:s laddningsrobot Foto: Volkswagen
VW:s laddningsrobot Foto: Volkswagen

Roboten drar med sig ett mobilt energilager till din bil, och pluggar in det. VW:s lösning innebär bland annat att man inte behöver anlägga dyra laddstolpar vid varje p-plats.

Publicerad

Tesla var först med att visa upp en robot-orm som skulle automatisera laddningsprocessen, men sedan dess har inget hörts om uppfinningen. Det var i stället Volkswagens dotterbolag Electrify America som skulle bli först med en automatiserad laddstation. Pilotanläggningen var tänkt att öppna 2020 i San Francisco, men med några dagar kvar på året finns ingen vidare information om hur det har gått.

I stället är det Volkswagen-group som själva visar upp en prototyp av bolagets nya laddningsrobot. Till skillnad från Tesla-ormen så handlar det om en mobil robot som för egen maskin tar sig fram till bilarna som ska laddas. Den kommunicerar med bilen, öppnar locket, sätter i kabeln – och återvänder för att plugga ur när laddningen är klar.

På ett släp drar roboten med sig ett mobilt energilager som lämnas vid bilen, och när laddningen är avslutad så plockar den med sig energilagringsenheten till en central laddningsstation. På så sätt kan en robot serva många bilar i ett snabbt tempo – lösningen innebär också att man slipper de stora investeringarna kring att sätta upp en laddstolpe vid varje p-plats.

– Att skapa en effektiv och tillgänglig laddningsinfrastruktur är och förblir en nyckelfaktor för framgången med elektrisk mobilitet. Vi utvecklar lösningar som kan undvika dyra åtgärder. Den mobila laddningsroboten och vår mobila snabbladdningsstation är bara två av dessa lösningar, säger Thomas Schmall, vd för Volkswagen Group Components.

Nu ska prototypen utvecklas vidare, och förhoppningen är att den mobila snabbladdningsstationen ska lanseras i början av 2021. Det som eventuellt står i vägen är att det krävs en ”marknadsmognad” för den Car-to-X-kommunikation som VW vill använda för att förenkla processen med roboten. Volkswagen Group Components uppger att de nu jobbar med en komplett DC-laddningsfamilj.