Fordon
VW:s böter – så mycket kostar 0,5 grams-missen

En enorm minskning, men inte tillräckligt för att ducka helt. Trots tappra försök och en hel del trixande klarar VW-gruppen inte EU:s utsläppsmål.
De skärpta utsäppsmål som EU satt för bilindustrin har gett en enorm effekt. På bara ett år har genomsnittsutsläppet för nya fordon rasat, och även om 2020 inte kan påstås vara ett normalt år så är minskningen häpnadsväckande.
Redan mot slutet av fjolåret kom det dock signaler om att flera koncerner och bilmärken skulle få det svårt att nå sina mål. En av dem var giganten Volkswagengruppen. Först berättade de att man ingått utsläppspool med den kinesiska biltillverkaren SAIC för att kunna tillgodoräkna sig märket MG:s elbilsförsäljning. Och i december lades ytterligare tre elbilsmärken till poolen.
Men även efter elfte-timmen-åtgärderna står det klart att Europas största inte når hela vägen. För trots att man på koncernnivå kapade utsläppen med 20 procent missade man målet med ett halvt gram.
– Trots mycket ambitiösa satsningar på elektrifiering har det inte varit möjligt att helt nå det uppsatta målet för fordonsflottan. Nyckeln till framgång blir att ge en större roll till mindre, effektiva och prisvärda modeller i lanseringen av elektrifiering, säger Rebecca Hams, ledamot av Volkswagens oberoende hållbarhetsråd, i ett uttalande.
VW: ”Vi har gjort vår läxa”
Dock är det stora differenser mellan märkena där VW Personbilar och Audi klarade sig.
– Vi har gjort vår läxa, vi kommer nå att målet, sa Jürgen Stackmann, försäljningschef på Volkswagen, när modellen ID.3 presenterades våren 2019 – och han fick alltså rätt på ett sätt.
Men det räckte inte för att rädda genomsnittet för koncernen. De övriga märkena drog upp snittet för mycket.
I år lär VW minska utsläppen än mer. Dels så har man redan ID.3 och ID.4 på plats. Till detta kommer även ID.5 att läggas. För de övriga märkena blir det en hel del nya elbilar som kommer ut.
Men det är 2021. Så vad blir resultatet och böterna 2020? Det återstår att se, men om man gör en schablonberäkning så ser den ut som följer.
Saftig böter för Volkswagen
För varje missat gram/km ska biltillverkare böta 95 euro och eftersom VW-gruppen övertrasserade sitt värde med ett halvt gram – innebär det 47,5 euro per bil i böter. I Europa levererade gruppen ut 3 616 900 fordon varav 2 544 549 är personbilar som omfattas av utsläppskravet 99,3 g/km.
Det innebär att VW-gruppens böter hamnar på 120 866 078 euro – eller motsvarande lite drygt 1,2 miljarder kronor. Till detta kommer de pengar som koncernen måste betala till sina vänliga pool-kamrater – och det är inga summor som man pratar offentligt om.
Dock säger VW att man redan i ett tidigt skede har avsatt (och redovisat) pengar för att undvika att böterna skulle påverka resultatet för fjärde kvartalet.