VW: ”Vi har gjort vår läxa – vi kommer nå målet”

2019-05-08 15:02  

Vid Volkswagens lansering av elbilen ID.3 inleder den tyska biljätten ett nytt kapitel. Och elektrifieringen kommer i elfte timmen om tillverkaren ska klara kommande EU-krav om utsläpp. "Vi vet inte hur andra gör. Men tro mig, vi kommer klara målet", säger försäljningschefen Jürgen Stackmann.

Under onsdagen körde Volkswagen en slags för-lansering av sin elbil ID.3. Ny Teknik var på plats och passade på att ställa några fördjupande frågor till företagets marknads- och försäljningschef, Jürgen Stackmann. Frågor om bilen, dess namn och om bilen räcker för att VW ska nå utsläppsmålen.

Varför namnet ID.3, känns det inte fantasilöst?

– Alla elbilar kommer att heta ID, det blir familjenamnet och står inte som någon slags förkortning. Däremot står det för innovation, utveckling samt ett koldioxidneutralt fotavtryck. ID.3 blir den första modellen och centralfiguren i ID-lanseringen. Att vi kallar den 3 kommer av att det är en bil i Golfsegmentet, ett segment som vi internt kallar tre, och Golfens internnamn är 380. Sedan är den här lanseringen även inledningen på det tredje kapitlet i vår historia där Bubblan var första, Golf var andra och ID.3 nu blir tredje.

Förbeställningarna öppnar nu, men ni ger inte köparna supermycket information, behövs inte det längre för att sälja bilar?

– Det kommer inte vara några problem att kunder inte vet specifikationerna. Folk som beställer tidigt är villiga att ha överseende med det här. Och skulle det vara så att man inte vill fullfölja köpet – får de pengarna tillbaka.

Läs mer: Så mycket kostar Mercedes första elbil EQC

Ni öppnar orderböckerna nu, men bara för en dyrare specialversion – när kommer den billigare under 30.000 euro-bilen?

– Vi har satt ett tak på 30 000 "First Edition"-bilar. Sedan kommer övriga versioner att gå att beställa när ID.3 lanseras på Frankfurtmässan. Vi har sagt att vi ska demokratisera elbilen och vill inte skapa en enorm kö. Det är inte vårt sätt. Vi vill göra ID till en normal bil. Och med det menar vi att priser, väntetider och produktion normaliseras och inte blir någon specialare för elbilar.

Hur kan ni försäkra er om det? Tesla fick hundratusentals ordrar och med en sådan backlogg lär det dröja några år innan den billigare versionen rullar ut till kund?

– Vi har sagt att vi producerar 100.000 om året från 2020. Kapaciteten i Zwickau är på 300.000 och den kommer vi komma upp i inom kort. Vi har även säkrat kapaciteten i underleverantörsledet – så vi kommer inte ha några problem. ID.3 är en regional bil och även om den kommer finnas på andra kontinenter än Europa så är det inte en global bil. Det har att göra med hur bred vår produktionskapacitet är.

Läs mer: Nu kan du få Tesla Model 3 med dragkrok

Hur kan ni vara säkra på att nå målet? 100. 000 elbilar om året lär inte räcka för att få ner utsläppet till EU-kravet om 95 gram koldioxid per kilometer?

– Vi har gjort vår matteläxa så vi är säkra på att vi kommer nå det. Men inte bara med elbilar utan även med hybrider.

Det har kommit rapporter om att ni de första åren kommer göra förlust på varje såld bil, kan du kommentera den uppgiften?

– Jag kan säga att självklart kommer vi inte göra det. Framgång i industrin är avhängigt av att vi genomför den här transformationen utan att förlora pengar. Redan den först cykeln av bilar kommer att vara inkomstbringande. Vi vet inte var den siffran (rapporterats om förlust på runt 3 000 euro/bil) kommer ifrån – och kommenterar den lite. Men själva huvudsyftet med att bygga bilar är ju att inte förlora pengar på det säger Jürgen Stackmann. 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt