Fordon
VW-handlare vill inte sälja märkets nya elbil
VW ID.3 Foto: VW
Greenpeace skickade låtsaskunder till Volkswagens tyska återförsäljare. De flesta av handlarna undvek att rekommendera märkets nya elbil ID.3.
Volkswagengruppen har anammat en av de mest intensiva strategierna kring elektrifiering – och den har gett utdelning. Under Q3 lyckades koncernen gå om Tesla som marknadsledare inom elbilar i Europa. Aggregerat under årets första nio månader 2020 registrerades 87 000 av VW-gruppens elbilar, vilket motsvarar en marknadsandel på drygt 20 procent.
Men försäljningen hade kanske kunnat vara ännu bättre. Ett av dragloken är VW:s nya elbil ID.3, och det är givetvis av stor vikt att de handlare som är kopplade till varumärket återspeglar koncernens ambition kring att få kunderna att välja elbilar framför fordon med förbränningsmotorer.
För att undersöka detta skickade miljöorganisationen Greenpeace ut låtsaskunder till 50 av de tyska VW-återförsäljarna, rapporterar Electrek.
Valde mellan el- och bensinbil
De 50 "hemliga shopparna" hade en profil som gjorde dem till högst lämpliga köpare av ID.3. Hälften av dem sade dessutom uttryckligen till säljarna att de stod i valet och kvalet mellan att köpa en ID.3 eller en bensindriven VW Golf.
Överraskande nog var det endast en liten minoritet av säljarna i bilhallen som valde att rikta uppmärksamhet mot elbilen.
Av 50 besökta återförsäljare var det bara åtta som rekommenderade ID.3 till låtsaskunderna, I den halva av gruppen där shopparen inte nämnde att de övervägde att köpa en ID:3 var det bara 1 av 25 handlare som rekommenderade modellen.
I den andra gruppen där kunden valde mellan elbilen och bensinbilen rekommenderade 7 av 25 handlare ID.3.
Elbilsmyter
Båda grupperna gav dock lämpliga ingångar för säljaren att ta fasta på i form en rad frågor kring elbilar – huruvida det gick att ladda bilen hemma, samt kring riskerna för att överlasta nätet och huruvida elbilarna ökade risken för brand.
De frågade även om tillgängligheten på laddstationer – samt vad det egentligen innebär att ID.3 är "klimatneutral". 48 procent av de svar som säljarna gav var felaktiga, och märkligt nog delade flera av dem med sig av skrämmande myter kring elbilar, för att avskräcka kunden.
Korrigerad version: Det är Greenpeace som har genomfört undersökningen, ingen annan.