Fordon

VW-handlare vill inte sälja märkets nya elbil

VW ID.3 Foto: VW

Greenpeace skickade låtsaskunder till Volkswagens tyska återförsäljare. De flesta av handlarna undvek att rekommendera märkets nya elbil ID.3.

Publicerad

Volkswagengruppen har anammat en av de mest intensiva strategierna kring elektrifiering – och den har gett utdelning. Under Q3 lyckades koncernen gå om Tesla som marknadsledare inom elbilar i Europa. Aggregerat under årets första nio månader 2020 registrerades 87 000 av VW-gruppens elbilar, vilket motsvarar en marknadsandel på drygt 20 procent.

Men försäljningen hade kanske kunnat vara ännu bättre. Ett av dragloken är VW:s nya elbil ID.3, och det är givetvis av stor vikt att de handlare som är kopplade till varumärket återspeglar koncernens ambition kring att få kunderna att välja elbilar framför fordon med förbränningsmotorer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här