Volkswagens knep – så ska de slippa böter

2021-01-21 14:16  

En jätte med behov av stöd från de små. Nu har det avslöjats att Volkswagen tar hjälp av tre elbilstillverkare för att få ner bolagets utsläpp. Detta så att tyskarna ska slippa betala EU:s utsläppsböter.

Sedan den stora skandalen ”Dieselgate” 2015 har fokus inom bilbranschen legat på utsläpp. Eller snarare hur man ska få ner dem. EU var snabba med att strama åt och satte in strikta krav på hur minskningen skulle se ut samt stipulerade hur höga böter tillverkare som inte nådde målen kunde förvänta sig.

Men det fanns ett kryphål. Biltillverkarna kunde gruppera sig i så kallade utsläppspooler för att komma undan. I dessa kunde de som klarade kraven samräknas med de som inte gjorde det – för att då tillsammans hamna på noll. Just detta arrangemang har FCA (Fiat Chrysler) och Tesla.

Volkswagen, som för två år sedan var övertygade om att 2020-målet skulle klaras, avslöjade i fjol att man har skapat en utsläppspool med brittiska märket MG (som ägs av kinesiska SAIC). Förhoppningen var att MG:s elektrifierade modeller skulle räcka till för att ducka böter.

Läs mer: Lyxbilstillverkaren Porsche utreds för omfattande utsläppsfusk

Dock verkar det samarbetet inte vara nog. På grund av corona samt mjukvaruproblem har VW:s utrullning av elbilar hackat – och således är andelen fossildrivna bilar för hög. Därför är goda råd dyra och en sista minuten-lösning har blivit att bjuda in fler i poolen.

Enligt den tyska tidningen Automobilwoche har det bekräftats att Volkswagen varit tvungna att samarbeta med ytterligare tre elbilstillverkare för att få ner utsläppen. De ny företagen är Aiways, LEVC och Next e-go Mobile. Den förstnämnda är en kinesisk tillverkare som lanseras i Europa. LEVC, som står för London Electric Vehicle Corporation, är det Geely-ägda företaget som bygger den nya London-taxin. Sist (och minst) är Next e-go Mobile som är en tysk producent av eldrivna stadsbilar.

Hur mycket hjälp VW får – eller till vilken kostnad det sker – är inget som tillverkaren avslöjar. Dock ska det sägas att ingen av elbilstillverkarna har nått upp i några stora volymer.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt