Fordon

VW Up som 'nästan' 1-litersbil

Dieselmotorn fram, eldrivpaketet under baksätet. Foto: VW

Volkswagen visar en pluginversion av modellen Up med så låg förbrukning som 1,1 liter per 100 km.

Publicerad

VW har lånat teknik från den riktiga så kallade 1-litersbilen, den låga XL1 som presenterades i våras och som ska byggas i endast 200 exemplar.

Till bilsalongen i Tokyo i slutet av november visar VW en laddhybridversion av modellen Up, kallad Twin-Up, som utrustas med en tvåcylindrig dieselmotor på 0,8 liter och ett eldrivpaket med litiumjonbatterier som ska ge eldrift upp till 50 km. Med en bränsletank på 33 liter klarar sig en fulladdad och fulltankad bil 1053 km.

Drivpaketets sammanlagda effekt är 75 hästkrafter, vilket tar bilen som väger 1205 kg till 100 km/h på 15,7 sekunder. Toppfarten anges till 140 km/h. Det är långsammare än 1-litersbilen XL1, som har toppfarten 160 km/h och tar sig till 100 tre sekunder snabbare.

Men i XL1 används kolfiberkompositer i stora delar, vilket ger vikten 795 kg. De 200 bilarna börjar säljas nästa år till ett pris som börjar på 111000 euro, runt en miljon kronor.

Twin-Up är än så länge bara en konceptbil, men den helt eldrivna versionen eUp säljs i Tyskland för omkring 240000 kronor. En Twin-Up som produktionsmodell borde kunna få en aningen mindre prislapp. Beslut om tillverkning finns dock inte.