Fordon

VW pekar ut ny riktning för laddhybrider med Touareg R

Med nya suven Touareg R hoppas Volkswagen hoppas kunna ta ledartröjan i utvecklingen av större laddhybrider. Foto: Volkswagen
Touareg R får dra 3,5 ton, vilket är över ett ton mer än vad Volvo Xc90 klarar av. Foto: Volkswagen

En ny elektrifierad modell, men framförallt en ny inriktning för laddhybrider. Volkswagen Touareg R kommer med rejäl prestanda och beskrivs som ”temporärt utsläppsfri”.

Publicerad

Det är nu två år sedan Volkswagen introducerade sin nya generation av suven Touareg. Och nu är det alltså dags att uppdatera modellen med elektrifiering. Lite otippat har den tyska tillverkaren valt en helt annan väg än den man använt för sina övriga laddhybrider. Istället för att satsa på räckvidd och hållbarhet – är det sportdivisionen som har fått hålla i taktpinnen.

Avdelningen ”R” inom VW är de som normalt sett ser till att trimma upp prestanda samt den visuella presentationen av Volkswagens modeller. Nu har de för första gången fått leda arbetet med en laddhybrid, tillverkarens tredje här i Europa. Så, vad har då hänt med den tredje generationen av storsuven Touareg?

Första fyrhjulsdrivna laddhybriden

Den stora förändringen är självklart drivlinan. R:et innebär att den tre liter stora V6:an nu får sällskap av en elmaskin ombord. Det betyder också att den samlade kraftresursen nu skrivs till 462 hästkrafter, och ett maximalt systemvridmoment på 700 Nm.

Elmaskinen får energin från ett batteri om 14,1 kWh som är monterat under bagageutrymmet. Eftersom Touaregen har permanent fyrhjulsdrift, blir det här VW:s första fyrhjulsdrivna laddhybrid. Exakt hur man har integrerat elektrifieringen återstår dock att se. Och när det kommer till elräckvidd är tillverkaren fortfarande förtegen.

Något som VW dock gärna berättar är att bilen får dra 3,5 ton – vilket är en imponerande siffra, och över ett ton mer än vad Volvo XC90 får dra. Nytt är även att Touareg R kommer med körassistenten Travel Assist, som tillåter semi-självkörning i upp till 250 km/h. Därtill har man lagt till släpvagnsassistenten ”Trailer assist”, och kan därmed skryta om att erbjuda ”världens enda laddhybrid-suv” med finessen.

Avsikten var att modellen skulle ha visats upp nere på bilsalongen i Genève. Men med tanke på att evenemanget blev inställt har man valt en online-premiär. Till Sverige kommer bilen efter sommaren och vad den kommer kosta – samt hur långt den kan tänkas ta sig på el återstår att se.