Fordon

VW pekar ut ny riktning för laddhybrider med Touareg R

Med nya suven Touareg R hoppas Volkswagen hoppas kunna ta ledartröjan i utvecklingen av större laddhybrider. Foto: Volkswagen
Touareg R får dra 3,5 ton, vilket är över ett ton mer än vad Volvo Xc90 klarar av. Foto: Volkswagen

En ny elektrifierad modell, men framförallt en ny inriktning för laddhybrider. Volkswagen Touareg R kommer med rejäl prestanda och beskrivs som ”temporärt utsläppsfri”.

Publicerad

Det är nu två år sedan Volkswagen introducerade sin nya generation av suven Touareg. Och nu är det alltså dags att uppdatera modellen med elektrifiering. Lite otippat har den tyska tillverkaren valt en helt annan väg än den man använt för sina övriga laddhybrider. Istället för att satsa på räckvidd och hållbarhet – är det sportdivisionen som har fått hålla i taktpinnen.

Avdelningen ”R” inom VW är de som normalt sett ser till att trimma upp prestanda samt den visuella presentationen av Volkswagens modeller. Nu har de för första gången fått leda arbetet med en laddhybrid, tillverkarens tredje här i Europa. Så, vad har då hänt med den tredje generationen av storsuven Touareg?

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här