FORDON

Volvos val: Det här blir tekniken för vätgasdrivna lastbilarna

Vätgasen lagras i tankar bakom hytten, enligt denna rendering från Volvo.

Från början var inriktningen att Volvos vätgasdrivna lastbilar med förbränningsmotor skulle köras enligt ottoprincipen. Men nu står det klart att bolaget väljer en annan väg.

Publicerad Uppdaterad

I slutet av årtiondet kommer lastbilstillverkaren Volvo att lansera lastbilar med förbränningsmotor som drivs av vätgas. Tester på väg kommer att påbörjas 2026, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

När Volvo 2020 berättade att de utvecklar denna teknik så var siktet inställt på att använda sig av ottoprincipen, alltså den typ av motor som vanligen drivs av bensin och där bränslet antänds med hjälp av tändstift. 

– Dieselmotorn är utvecklad för höga tändtryck vilket är bra. Men ottoprincipen är den som oftast används i gasmotorer, motiverade Volvos teknikdirektör Lars Stenqvist inriktningen då, 2020. 

Kompressionständning

Men nu står det klart att Volvo i stället väljer kompressionständning, alltså den princip som dieselmotorer använder sig av.

Bränslesystemet ska levereras av Westport Fuel Systems och kallas för High Pressure Direct Injection, HPDI. Volvo och Westport kommer under detta kvartal att bilda ett samriskbolag för tekniken. 

I slutet av förra året berättade Westport hur bolaget i egna tester uppnått en verkningsgrad om 51,5 procent med vätgas som bränsle, jämfört med de 50 procent som samma motor driven av diesel presterade.

Fördelen med kompressionständning framför ottoprincipen är bland annat den betydligt högre verkningsgraden. För en ottomotor hade Volvo förmodligen landat kring 40 procent, har Lars Stenqvist tidigare sagt.

Kräver pilotlåga av diesel

Systemet kräver en pilotlåga av dieselbränsle för att fungera. Om den förnybara varianten HVO används så kommer koldioxidutsläppen att uppgå till netto-noll enligt EU:s nya CO2-standarder, förutsatt att vätgasen är tillverkad av förnybar el.

Tekniken eliminerar dock inte utsläppen av kväveoxider och partiklar helt. 

Vätgaslastbilarnas räckvidd kommer att bli jämförbar med många diesellastbilar, enligt Volvo.

Bolaget ser att lastbilarna kommer att vara särskilt lämpliga för längre sträckor och på platser med begränsad laddinfrastruktur.